Za područje

    Trougla kuća u Premanturi

    Članak je pregledalo čak 1597+ korisnika
    Premantura je malo, pretežno turističko mesto smešteno desetak kilometara južno od Pule, na samom jugu istarskog poluostrva te je kao takvo vrlo atraktivno za izgradnju kuća za odmor. Euklidova kuća arhitekata Emila Jurcana i Aleksandra Ćelovića iz pulske arhitektonske zadruge Praksa, nastaje u kontekstu ivične zone naselja koje je još uvek u fazi širenja i gradnje, a samim tim i mesto sudara logike jedinica urbanog i ruralnog prostora.

    Izbor i tekst: Boris Vidaković

    Kuća se nalazi na placu dovoljno velike kvadrature da bi bio građevinski, ali izduženog i nepravilnog oblika koji ga čini teško iskoristivim za gradnju. Konkretno, na zemljištu od 550 m² površina za građenje iznosi manje od 100 m², a pritom je ograničena trouglastom konturom građevinskih pravaca. Zahtevnosti projektantskog zadatka doprinosi i put koji se proteže u punoj dužini južne strane parcele, inače optimalnoj za orijentaciju dnevnih prostora kuće.

    Eksterijer kuće Trokut u Premanturi; foto: Edna Jurcan i Robert Leš
    Eksterijer kuće Trokut u Premanturi; foto: Edna Jurcan i Robert Leš

    Naizgled je bila reč o nemogućem zadatku; trouglasta kuća male površine, orijentisana prema putu, na parceli koju je teško integrisati s objektom. Upravo su svi ovi parametri zapravo definisali ono što postaje novi autentični duh mesta.

    Kuća je koncipirana kao alat istraživanja euklidske geometrije i otkrivanja logike međusobnih odnosa geometrijskih tela. Forma kuće nastaje kao kompozicija i istraživanje elementarnih oblika (trougla, kruga i kvadrata) i geometrijskih tela koja iz njih nastaju. Na osnovi u obliku trostrane prizme postavljena je kocka uz koju je prislonjen valjak.

    Eksterijer kuća Trokut u Premanturi; foto: Edna Jurcan i Robert Leš
    Eksterijer kuće Trokut u Premanturi; foto: Edna Jurcan i Robert Leš

    Svaki od elemenata različito je tretiran bojom, materijalom i teksturom čime se suprotstavljaju apstraktnost kompozicije i taktilnost materijalnosti kuće. Gotovo da se radi o ironičnoj parafrazi prečesto citirane izjave Le Korbizijea, jednog od najuticajnijih modernističkih arhitekata, o arhitekturi kao igri pravilnih volumena na suncu. Arhitektonska kompozicija je pre određena pomalo duhovitim interpretiranjem svakog od elemenata, gde se ironičnom transkripcijom ublažavaju doslednost i strogoća inicijalnog koncepta.

    Apstraktnost kompozicije svakog od elemenata – ljubičasti malter, bele keramičke pločice i staklena opeka; foto: Edna Jurcan i Robert Leš
    Apstraktnost kompozicije svakog od elemenata - ljubičasti malter, bele keramičke pločice i staklena opeka; foto: Edna Jurcan i Robert Leš

    Gotovo striktna geometrijska pravilnost osnove omogućava stvaranje vlastitog kontrolisanog sveta kuće naspram okoline. Trostrana prizma zatvorena je prema dvorištima s istočne i zapadne strane, dok se potpuno otvara prema južnoj terasi. Njen odbrambeni karakter naglašen je oblogom od belih keramičkih pločica malog formata. Utisak preterane strogosti umanjen je iskošenjem gornje ploče kojom se pragmatično rešava odvođenje vode sa krova.

    Obloga od belih keramičkih pločica malog formata; foto: Edna Jurcan, Robert Leš
    Obloga od belih keramičkih pločica malog formata; foto: Edna Jurcan, Robert Leš

    Intimnost soba na prvom spratu, unutar kocke naizgled uronjene u osnovu, naglašena je zagasitom, dubokom nijansom ljubičastog maltera na pročelju.

    Ljubičasta boja fasade naglašava intimnost soba na prvom spratu; foto: Edna Jurcan i Robert Leš
    Ljubičasta boja fasade naglašava intimnost soba na prvom spratu; foto: Edna Jurcan i Robert Leš

    Iznad sprata sa spavaćim sobama i kupatilom nalazi se krovna terasa do koje se dolazi spiralnim stepeništem u obliku valjka. Valjak je obložen staklenom opekom koja omogućava difuzno osvetljenje stepeništa i dela prizemlja.

    Spiralno stepenište sa metalnom ogradom; foto: Edna Jurcan i Robert Leš
    Spiralno stepenište sa metalnom ogradom; foto: Edna Jurcan i Robert Leš
    Spiralno stepenište u obliku valjka obloženo staklenom opekom; foto: Edna Jurcan i Robert Leš
    Spiralno stepenište u obliku valjka obloženo staklenom opekom; foto: Edna Jurcan i Robert Leš
    Spiralno stepenište u obliku valjka koje vodi do krovne terase; foto: Edna Jurcan i Robert Leš
    Spiralno stepenište u obliku valjka koje vodi do krovne terase; foto: Edna Jurcan i Robert Leš

    Trougao je jedan od nezahvalnijih tlocrtnih oblika zbog nepraktičnosti prostorija s oštrim uglovima, što naročito dolazi do izražaja u stambenoj arhitekturi. U ovom slučaju, trougao je tlocrtno podeljen u trake stambenih funkcija različitih karaktera privatnosti. Uz južno pročelje nalazi se plitki trem koji obezbeđuje zaštitu od sunca, ali i postupni prelaz između vanjskog i unutrašnjeg prostora. Uz trem se nalaze dnevni boravak, trpezarija s kuhinjom te stepenište povezani u jedinstveni prostor kojim se naglašava najotvoreniji deo kuće. Ta zona tlocrtno je smeštena u prostor trapeznog oblika koji scenografski naglašava perspektivu i doživljaj otvaranja kuće prema spolja.

    Plitki trem koji omogućava zaštitu od sunca; foto: Edna Jurcan i Robert Leš
    Plitki trem koji omogućava zaštitu od sunca; foto: Edna Jurcan i Robert Leš

    Iza dnevne nalazi se servisna zona s kupatilima, ostavom i ulazom. U sledećoj traci nalazi se spavaća soba sa minimalnim brojem otvora kako bi se naglasila osećanja zatvorenosti i sigurnosti, dok je na samom vrhu smeštena spoljna ostava.

    Projektantskim rešenjem se težilo izbegavanju klišea novokomponovanih istarskih kuća dopunjenih bazenima, koje su poslednjih dvadesetak godina postale dominantni arhitektonski narativ širom Istre. Umesto patetike lažnog vernakulara, uspostavlja se set vlastitih projektantskih pravila koja stvaraju autonomnu arhitektonsku kompoziciju. Uslovljenosti parcele i konteksta, koji bi inače poslužili kao niz alibija za nemogućnost delovanja, tu su pretočeni u odvažnu i uverljivu arhitekturu koja ostavlja utisak da je nastala potpuno nezavisno od svih ograničenja.

    Podaci o projektu:

    Autori: Emil Jurcan, Aleksandar Ćelović
    Arhitektonski biro: Praksa
    Lokacija: Paredine, Premantura
    Godina projektovanja: 2017.
    Godina realizacije: 2019.
    Klijent: Roland Jurcan
    Fotografije: Edna Jurcan, Robert Leš
    Veličina zahvata: 158 m²

    Galerija:

    Aksonometrija
    Aksonometrija
    Presek
    Presek
    Tlocrt prizemlja i sprata
    Tlocrt prizemlja i sprata
    Situacija
    Situacija

     

     

    1597
    Autor: Daibau trendovi magazin

    Da li Vam je članak bio koristan?


    Ideje za uređenje doma

    Magazin pun svežih ideja i saveta naših autora za uređenje vašeg stambenog prostora.

    Uslovi korišćenja I Politika privatnosti I Informacije o kolačićima I Impressum
    © 2023 Daibau.rs, Daibau sistem DOO | Sva prava su zadržana