Za područje

    Kadriranje nasleđa: adaptacija Narodnog muzeja u Smederevskoj Palanci | Gušić Architecture

    Članak je pregledalo čak 2756+ korisnika
    Savremene tendencije očuvanja i prezentacije nasleđa prema novim muzeološkim principima počele su da nalaze svoju primenu i u muzejima širom Srbije. Rekonstrukcija Narodnog muzeja u Smederevskoj Palanci prema projektu biroa Gušić Architecture upravo je primer toga kako rekonstrukcije muzejskih prostora doprinose poboljšanju interakcije između posetilaca i eksponata.

    Izbor i tekst: Milja Mladenović, mast. inž. urb.

    Promene u vrsti interakcije sa nasleđem, kako u otvorenim prostorima, tako i u galerijama i muzejima, dovele su do postepenog izlaska eksponata iz vitrina, i artikulacije muzejskih prostora koji omogućavaju drugačiji vid sagledavanja artefakata. S tim u vezi, adaptacija zgrade muzeja bazirana je na definisanju granica prostora i stvaranju nove šeme kretanja i sagledavanja eksponata, upotrebom savremenih materijala i tehnologija.

    Adaptacija zgrade iz devetnaestog veka sa ciljem „uprostoravanja“ principa savremenih muzeoloških praksi, omogućila je poigravanje sa različitim elementima graditeljskog nasleđa koji su naglašeni kroz projekt objekta, ali i ispitivanje različitih modaliteta korišćenja izlagačkih prostora, prilagođenih stalnim i privremenim postavkama koliko i različitosti u njihovim eksponatima.

    1.jpg
    Kadriranjem nasleđa kroz portale kreiraju se različite fokalne tačke ambijenta muzeja; foto: Relja Ivanić

    Centralni projektantski motiv adaptacije bilo je kadriranje i akcentovanje pojedinačnih fragmenata stalne postavke Narodnog muzeja. Kadriranje je postignuto posredstvom više nivoa – prvenstveno pozicioniranjem eksponata naspram otvora koji usmeravaju kretanje po tematskim zonama, odnosno, salama muzeja, kao i njihovim postavljanjem na bele postamente svedene geometrije, kojima se naglašava forma eksponata. Na ovaj način, pojedinačni artefakti koji su kadrirani imaju i funkciju simbolične oznake teme prostorije u kojoj se nalaze.

    2.jpg
    Minimalistički postament čiste geometrije doprinosi naglašavanju forme i boje eksponata koji se na njemu nalaze; foto: Relja Ivanić

    Dok je kadriranje otvorima iz zone hola korišćeno kao vid akcentovanja i naglašavanja teme odvojenih galerija, unutar njih su definisane celine i naglašeni artefakti akcentovanjem lukova u prostoru koji poput portala formiraju suptilne prelaze kroz celine jedinstvenog prostora. Kroz sredinu prostora podužno se prostire beli geometrizovani postament, koji čistom formom i minimalističkom materijalizacijom kontrastira atefaktima i postavlja ih u simbolički međuodnos sa savremenim trenutkom.
     
    Praćenjem postamenta, definiše se šema kretanja posetilaca, kao i podela prostora na dve celine, koje imaju višefunkcionalni karakter pri korišćenju različitih izlagačkih modaliteta. Ritmom i redefinisanjem odnosa lukova, postamenata i eksponata stalne postavke, istovremeno je kreiran i sceničan ambijent koji se lako može prilagoditi raznovrsnim kulturnim manifestacijama muzeja.

    3.jpg
    Osim eksponata, u vizuelnom povezivanju istorijskih elemenata u prostoru, važnu ulogu imaju i drveni lučni prozori; foto: Relja Ivanić

    Uz artefakte na postamentima i lukove, važan deo istaknutog graditeljskog nasleđa objekta Narodnog muzeja čine lučni drveni prozori, koji su dodatno naglašeni svetlosivim zidovima te zajedno s artefaktima kreiraju ambijent koji vizuelno povezuje istorijske elemente u prostoru savremenog vizuelnog karaktera.

    4.jpg
    Platna smeštena uz prozore i zidove omogućavaju zamračivanje prostorija, ali i prostor za projekcije; foto: Relja Ivanić

    Uvođenje savremenih tehnologija ostvareno je dvojako – dizajniranjem osvetljenja unutar muzeja, kojim se obasjavaju eksponati iz više uglova, čineći ih adekvatno sagledivim sa više strana, kao i postavljanjem sistema sa platnima koja istovremeno blokiraju dnevnu svetlost i omogućavaju različite svetlosne ili video projekcije, koje mogu da dopunjavaju samu postavku, ali i omogućavaju uvođenje drugačijih sadržaja u izložbeni prostor muzeja.

    5.jpg
    Kombinovanjem modaliteta postavke, u prostoru se mogu primeniti različiti tipovi savremenih muzeoloških praksi; foto: Relja Ivanić

    Posebna vrednost savremenog dizajna muzeja ogleda se i u različitim nivelacijama plafona, čime je omogućeno sakrivanje uređaja poput projektora, sistema za spuštanje platna i rasvetnih elemenata; time su iz vidnog polja uklonjeni elementi koji mogu da odvlače pažnju s eksponata, a maksimizovana je njihova funkcionalnost.

    6.jpg
    Denivelacijom plafona su kreirani prostori u kojima su sakriveni mehanizmi rasvete, sistema za platna i projektori; foto: Relja Ivanić

    Definisanjem šeme kretanja različitim tonovima sive boje i kadriranjem eksponata iz prostora centralnog hola izvršeno je zoniranje izložbenog prostora po karakteru namene, tako da se i vizuelno razlikuju prostor hola sa stepeništem i prostorom za okupljanje i informacije, kao prostor visokog intenziteta istovremenog korišćenja te odvojeni izložbeni prostori kao tiši ambijenti kojima je osnovna namena interakcija s eksponatima.

    7.jpg
    Vizure prema artefaktima iz centralnog hola imaju ulogu simbola tema zastupljenih u pojedinačnim izložbenim prostorima; foto: Relja Ivanić

    Artikulacijom celina prostora sistemom zidova i lukova, kao i postavljanjem sistema sa platnima i  sistema osvetljenja, ostvaren je savremeni multifunkcionalni izložbeni prostor, koji Narodnom muzeju u Smederevskoj Palanci omogućava ne samo uvođenje različitih vrsta postavki, već i drugačijih sadržaja koji doprinose popularizaciji kulture.

    8.jpg

    Projekt

    Pun naziv projekta: Adaptacija Narodnog muzeja u Smederevskoj Palanci
    Tip investicije: Javna
    Tip objekta: Muzej
    Adresa: Trg Heroja 5
    Autor: Aleksandar Gušić / GUSIC ARCHITECTURE
    Naručilac: Narodni Muzej
    Korisnik: Narodni Muzej
    Period projektovanja: 2018
    Period izgradnje: 2019
    Lokacija: Smederevska Palanka
    Površina objekta: 200m2
    Autor fotografija enterijera: Relja Ivanić

    Dobavljači:

    Specijalisti u oblasti arhitektonske rasvete, kompanija Ultra Light d.o.o. posluje od 1996.godine sa sedištem u Novom Sadu. Ovlašćeni su distributeri renomiranih brendova među kojima je italijanski brend IVELA korišćen u ovom projektu, takođe tu su i PHILIPS, GENERAL ELECTRIC, OSRAM, SYLVANIA i drugi. 

    18. mart 2022.

    2756
    Autor: Daibau trendovi magazin

    Da li Vam je članak bio koristan?


    Ideje za uređenje doma

    Magazin pun svežih ideja i saveta naših autora za uređenje vašeg stambenog prostora.

    Uslovi korišćenja I Politika privatnosti I Informacije o kolačićima I Impressum
    © 2023 Daibau.rs, Daibau sistem DOO | Sva prava su zadržana