U nastavku:
1. Asfalt - sastav i upotreba
Asfalt je mešavina bitumena i različitih mineralnih materija. Bitumen je crna, lepljiva, gusta masa velike viskoznosti i jedan je od elemenata koji čine sirovu naftu. Proizvodnja asfalta vrši se na više načina, a glavni je cilj dobijanje što elastičnijeg proizvoda koji će istovremeno biti i što otporniji na spoljne nepovoljne uticaje, starenje i habanje.
2. Prednosti i slabosti asfaltiranja
2.1. Prednosti asfaltiranja
Pitanja o prednostima i slabostima asfalta postavlja svaka potencijalna mušterija, a na njih nije jednostavno odgovoriti.
Prednosti su svakako brza ugradnja koja može da se završi za dan, nesumnjiva dugotrajnost, jednostavno održavanje, otpornost i prihvatljiva cena.
2.2. Slabosti asfaltiranja
Slabosti su neotopornost na visoke i niske temperature jer asfalt „radi“ - omekšava i rasteže se na vrućini, a kruti se i puca na hladnoći; zbog toga se posle zime često vide naprsline, naročito na ivičnjacima i rupe u kojima ostaje voda, zimska so i prljavština.
Naknadno može da se pojavi problem kod popravke ili zamene uređaja, opreme ili priključaka, budući da asfalt mora da se seče, a potom krpi, i te „zakrpe“ ostaju trajno vidljive. Ako su prilaz i staze popločani, onda se u svakom slučaju vadi samo određen broj ploča i kada se vrate sve izgleda isto.
3. Asfaltiranje dvorišta i prilaza, staza
Da bi se izbegla ulegnuća, kolotrazi, pucanje ili ljuštenje asfalta, najbitnija je priprema terena i podloge.
Prva faza se sastoji od iskopa sloja zemlje debljine 60 cm po određenoj trasi. Tada mora da se vodi računa o nagibu zemljišta od najmanje 2% - da pad bude urađen tako da se atmosferske vode slivaju od kuće i sa puta kako se ne bi stvarale bare, niti voda „nasedala“ na određenim tačkama.
Sledeća faza je nasipanje granulata ili agregata, odnosno, drobljenog kamena, tucanika, rizle, šljunka ili sličnog, debljine oko 40 cm koje treba dobro uvaljati, odnosno, sabiti. Preko tog sloja nasipa se još jedan, noseći, tanji i od sitnijeg granulata, debljine oko 20 cm, koji se takođe sabija da bi se dobila čvrsta i kompaktna podloga za asfaltiranje, takozvani, tampon. Na kraju sledi samo asfaltiranje u dva sloja: prvi treba da je debljine oko 6 cm i od grubljeg agregata, a preko njega sledi završni sloj asfalta od finijeg granulata, debljine oko 4 cm. Kada se asfalt naspe, sledi sabijanje, odnosno, valjanje.
Asfaltni put ili staza napravljeni na ovakav način, rade se za prilaze porodičnim kućama i stambenim objektima gde se ne očekuje veliko opterećenje niti frekventna upotreba.
Preporučujemo da se ovi radovi planiraju i izvode u periodu suvog i toplog vremena, pošto asfaltna smesa tokom ugradnje mora ostati vruća. Kao što smo objasnili, asfaltiranje se radi na kraju, posle iskopa i tamponiranja, i treba da bude što brže dok je smesa vruća, da bi ispala što kompaktnija i posle valjanja ostala sasvim glatka. Naravno, dužina ugradnje zavisi od veličine površina i zahtevnosti projekta.
4. Asfaltiranje - cena
Konačna cena asfaltiranja zavisi uvek od veličine površine, vrste rada i zahtevnosti zemljišta, premda se uglavnom primenjuje nepisano pravilo - što je površina veća, cena je niža. Cene se, stoga, kreću između 10 i 18 EUR/m2 i tu je uračunata priprema podloge, materijal i rad.
Savet stručnjaka iz firme KONUS, BEOGRAD Kako teče postupak asfaltiranja i koliko dugo traje? Ugrađivanje asfalta se može podeliti na dva tipa: Ručno ugrađivanje podrazumeva ručno ravnanje asfalta uz prisustvo valjka i vibro-ploče za njegovo nabijanje i valjnje. Koje su prednosti asfaltiranja u odnosu na popločavanje? Asfaltiranje je kontinualan proces i dugotrajnje rešenje od popločavanja. Asfalt je otporan na so dok betonski elementi za popločavanje nisu. g. Maljukanović, KONUS BEOGRAD |