Autor: Špela Rogel
Prevela: Tanja Prolić
Prošlo je deset godina od prvog arhitektonskog konkursa za novi ljubljanski putnički centar, nazvan „Emonika“, koji bi, pored autobuske pod istim krovom imao i železničku stanicu i zgradu poslovnog-šoping centara. Na konkursu je tada pobedilo rešenje renomiranog biroa Ravnikar-Potokar, ali projekt, koji je tada zamišljen kao javno-privatno partnerstvo, nažalost nije opstao.
Sve ukazuje na to da su izgledi za stvarnu realizaciju sada znatno veći, jer je država jedini investitor. Privatni partneri koji su ometali i svojim zahtevima uslovljavali izgradnju novog putničkog centra „Emonika“ ovoga puta su isključeni iz jednačine.
Glavna autobuska stanica će sada biti u Vilharjevoj, a ne više u Masarikovoj ulici, gde je planirana i nova železnička stanica. Svi terminali biće smešteni u prizemlju nove zgrade, tamo gde će se odvijati i ulaz i izlaz autobusa. U udobnoj čekaonici na prvom spratu putnici će imati potpuni pregled onoga što se dešava u prizemlju.
U tom su delu predviđene apoteka, knjižara, cvećara, restoran i mini-prodavnica. Čekaonica će biti povezana sa budućom železničkom stanicom. Treći, najviši sprat, zauzeće poslovni prostor Slovenačkih železnica. Ispod zgrade će se nalaziti četiri podzemna nivoa sa mestima za bicikle (3.000 parking mesta) i garažom za automobile (650 parking mesta).
Velike zastakljene površine nove zgrade otvaraće pogled na grad, što će posetiocima omogućiti da se brzo orijentišu, ne samo unutar stanice, već i u širem urbanom prostoru.
Zeleni krov i predloženi novi drvored ublažiće pregrevanje i obezbediti prijatniju mikroklimu, a pružaće lep vidik i iz unutrašnjosti koliko i iz vrta za neformalno druženje zaposlenih u Slovenskim železnicama.
Izmeštanje autobuske stanice uz Vilharjevu ulicu omogućiće proširenje Masarikove. Predviđena je saobraćajnica sa četiri trake, uz koju će biti i mesta za širok trotoar i biciklističku stazu, dok će u sredini biti drvored i prostor rezervisan za tramvajske šine.
Izgradnjom nove glavne autobuske stanice nastavlja se obnova devastiranog područja severne strane ljubljanske železnice sa poslovno-stambenim kompleksom „Situla“ na jednoj i Islamskim kulturnim centrom sa druge strane.
Autori svih navedenih projekata su Bevk&Perović Architects. Očekuje se da izgradnja nove autobuske stanice počne do kraja sledeće godine i da bude završena 2025. godine.