U nastavku:
Da li uopšte postoji tržište za korišćene dizajnerske proizvode?
Odgovor je: da, postoji, živo je i zdravo i širi se munjevitom brzinom. Zašto su ove informacije zanimljive? Kao što se kaže u izveštaju kompanije Catawiki za 2020. godinu, 25% njihovih kupaca su milenijalci, premda daleko najbrže raste segment kupaca generacije Z, koja je i inače činila više od 45% kupaca u 2020. godine.
To su kupci mlađi od dvadeset pet godina koji uče šta je dobar dizajn kroz otkrivanje antikviteta ili retkih, starih dizajnerskih proizvoda na internetu.
Mladi su entuzijasti
Možda se na prvi pogled čini nevažnim, ali uopšte nije tako. Pravi problem mnogih dizajnerskih brendova zapravo i jeste u tome da dopru do najmlađih i impresioniraju ih. Skandinavci su u tome najbolji, zahvaljujući fokusiranoj komunikaciji i opuštenom korišćenju društvenih mreža, a pre svega životnom stilu i politici cena kojom promovišu bolji kvalitet (života i proizvoda) po pristupačnoj ceni.
Moglo bi se pomisliti da tržište na kojem korisnici nisu voljni da troše velike sume novca nije interesantno. Ipak, čovek se ne rađa kao neko ko obožava dizajn niti kao kolekcionar dizajnerskih proizvoda. To spontano proizilazi iz radoznalosti, putem kontinuiranog izlaganja dizajnu i kroz obrazovanje. U praksi, posao širenja dizajnerske kulture dugo su obavljale samo kompanije sa sopstvenim dizajnerskim proizvodima i njihovi dizajneri.
Promocija korišćenog dizajna
Stoga je neophodna fokusirana komunikacija za stvaranje novih poznavalaca, ljudi koji umeju da prepoznaju kvalitet i vrednost korišćenih dizajnerskih proizvoda. Edukaciju korisnika i širenje kulture korišćenih dizajnerskih proizvoda sada na dobrovoljnoj bazi rade manje-više specijalizovane onlajn platforme i prodavnice, zahvaljujući ogromnim ulaganjima u društvene mreže.
Slika kredenca iz 1950-ih pojavljuje se tokom objava na društvenim mrežama, a radoznali tridesetogodišnjak, „koji je obrazovan i mnogo putuje“ (opis prosečnog kupca polovnih dizajnerskih proizvoda prema DOXA istraživanju iz 2018. godine) je zavisnik.
On otkriva svet, informiše se, uči, kupuje knjige Alvara Alta, Ajlin Grej, Ditera Remsa ili Etora Sotsasa. Na kraju osvaja sofu Lido, firme Memphis (koju je dizajnirao Mikele De Lući 1975. godine i više se ne proizvodi) na onlajn aukciji za 3.000 EUR.
Ili, možda, ležaljku Rex, Nika Kralja za 300 EUR. Postao je zaljubljenik i potencijalni kupac velikih dizajnerskih brendova. Prelazak sa polovnih na nove dizajnerske proizvode možda nije sasvim očigledan, ali je svakako verovatniji ako javnost razume reč dizajn – promišljen, lep, funkcionalan, izdržljiv i održiv – i više se ne meša sa pojmovima uređenje i stil.
Brojevi ne lažu
Obratite pažnju na još neke podatke o tržištu polovnih proizvoda dobijene na osnovu nedavnih istraživanja - prošle godine ih je sprovela BVA Doxa - jedna od vodećih italijanskih kompanija u oblasti istraživanja tržišta. Dvadeset tri miliona Italijana potrošilo je ukupno 23 milijarde evra u 2020. na polovne proizvode.
Nažalost, podaci koji se fokusiraju isključivo na korišćene dizajnerske proizvode nisu dostupni, a samo neke onlajn platforme pružaju stručnu procenu proizvoda i proveru njihove autentičnosti (npr. Catawiki i Deesup), ali činjenica je da su najpopularniji segmenti u ovoj oblasti Dom i Odeća, koji zajedno čine 67% učešća na tržištu polovnih proizvoda.
Po „odokativnoj“ proceni, modni proizvodi i polovni nameštaj u Italiji dele čak 15,5 milijardi evra prometa.
Koji su razlozi tako velikog interesovanja? 50% ljudi veruje da takvi proizvodi vremenom samo dobijaju na vrednosti, 48% veruje da je to održiv izbor, a 55% kaže da je pametan izbor koji je u skladu sa savremenim tendencijama. Ove pokazatelje su veoma dobro razumeli i pojedini proizvođači, poput Vitre i Arteka, koji već deset godina otvaraju salone u kojima je moguće kupiti polovne komade oba brenda, a pre svega stalno prate tržište i promet svojih proizvoda.
Izvor: bva-doxa.com, permira.com, vitra.com, artek.com, 1plus1.gallery, catawiki.com
Voljeno pre i posle
Sve što zapravo treba da se uradi jeste da se razmisli o tome šta bi moglo da se učini u vezi s ovakvim i ovolikim interesovanjem koje ljudi sve više pokazuju za kvalitetan dizajn korišćenih stvari po pristupačnim cenama. Šta raditi sa strašću i znanjem koje pokazuju kada učestvuju u onlajn aukcijama i strpljenjem sa kojim se korak po korak probijaju kroz tone i tone nameštaja na internetu te s ljubavlju biraju svoj dizajnerski komad. Sve ukazuje na to da ono što je bilo voljeno nekada može postati voljeno i sada.