Tekst: Milja Mladenović
Opština Blace smeštena je u blizini atraktivnih prirodnih celina – Kopaonika sa zapadne strane i Jastrepca sa severne strane. Nalazi se na putu koji spaja jugoistočnu i jugozapadnu Srbiju, po čemu je dobila svoj dominantno tranzitni karakter. Upravo je magistrala koja prolazi kroz opštinu Blace postala i središte njenih institucija, društvenog i javnog života.
U samom centru Blaca, na raskrsnici ulica Kralja Petra Prvog, Karađorđeve i Ulice Radoša Jovanovića Selje, smešteni su gradski centri koji svedoče o kontinuitetu razvoja mesta.
Zgrada nekadašnjeg hotela „Jadran“
Objekt nekadašnjeg hotela „Jadran“ jedan je od primera međuratne arhitekture, koji prikazuje rane periode urbanizacije i arhitektonskog razvoja centra Blaca. Zastupljenost objekta na fotografijama iz prve polovine 20. veka svedoči o njegovom značaju kao prostornog orijentira, ali i arhitektonske znamenitosti grada, koja je tada tek formirala reprezentativni i prepoznatljivi ambijent.
Dekorativna plastika objekta, karakteristična za akademizam u arhitekturi, ostala je u delovima fasade upečatljiva i nakon prenamene objekta, pri čemu se iz vizure raskrsnice, ali i iz ulice Radoša Jovanovića Selje, može doživeti sličan ambijent koji je krasio raskrsnicu pre više od 100 godina.
Crkva Uspenja Presvete Bogorodice
Jedan od simbola Blaca nalazi se na uzvišenju, u ulici Braće Vuksanović. Crkva je podignuta 1892, a obnovljena 1935. godine, u stilu akademizma. Formiranje identiteta opštine kroz arhitektonske karakteristike upadljivo je na ovom objektu, koji sadrži ornamente moravske stilske skupine, koja se vezuje za 14. vek i zadužbine kneza Lazara i kneginje Milice. Trolisna osnova crkve sa rozetama na fasadi i polukolonete na bočnim apsidama karakteristike su moravskog stila koje se pojavljuju na ovoj Crkvi.
O ponavljanju poznatih zadužbina iz 14. veka, u arhitekturi crkve Uspenja Presvete Bogorodice, svedoči upotreba jednog stilizovanog kordonskog venca na fasadi, što je jedna od osnovnih karakteristika manastira Ljubostinja, zadužbine kneginje Milice, dok su ostale crkve iz ovog perioda imale najčešće po dva kordonska venca. Stilizovani kordonski venac pojavljuje se i na drugim crkvama iz perioda akademizma, kao na crkvi Aleksandra Nevskog u Beogradu.
Akademski stil karakterističan za period obnove crkve ogleda se najviše u boji i slogu kamena na fasadi, čime su umireni dekorativni elementi preuzeti iz moravskog stila gradnje. Beli kamen kojim je crkva obložena, na starim fotografijama Blaca, komunicirao je sa belim fasadama nekadašnjeg objekta Opštine i kuća na raskrsnici. Danas se na samoj raskrsnici nalazi park, dok crkva na uzvišenju akcentuje prostor i održava elemente istorijskog ambijenta. Popločani prostor ispred crkve dimenzionisan je i uređen kao plato za okupljanje i zadržavanje.
Hotel „Jezero“
Ponovno otkrivanje estetike brutalističkog stila i njegova popularizacija u prethodnim godinama, privukla je pažnju međunarodne javnosti na brojne hotele i građevine u Jugoslaviji. Objekti koji svojom arhitekturom podsećaju na scenografije iz filmova naučne fantastike postali su popularni kao scenični ambijenti, naročito za fotografije na društvenim mrežama. Današnji hotel „In“, odnosno nekadašnji hotel „Jezero“ se izdiže iznad Ulice Kralja Petra Prvog kao vertikalni orijentir i svedok vremena i arhitektonskog stila specifičnog za to podneblje.