U nastavku:
1. Šta je i kakva je ponuda za građevinske radove?
Ponuda za izvođenje građevinskih radova je formalni dokument koji priprema izvođač građevinskih radova, odnosno, ponuđač građevinskih usluga i dostavlja naručiocu. Sadrži detaljan opis projekata, troškova, rokova, uslova i druge ključne informacije. Kvalitetna ponuda je osnovni korak ka uspešnoj saradnji izvođača i naručioca.
2. Šta sve ponuda za građevinske radove treba da sadrži?
Možete uporediti ponude različitih ponuđača, ali samo u slučaju da ste od njih zahtevali isti obim posla i ako sve firme pružaju iste usluge. Svaka ponuda za izvođenje građevinskih poslova mora da sadrži sledeće podatke: naziv ponuđača i naručioca, protokolarni broj ponude, datum i period važenja, sadržaj koji predstavlja popis radova, materijala i slično, kao i pečat i potpis ponuđača. Što je vaš upit detaljniji i precizniji i ponuđaču će biti lakše da odgovori konkretnijom i konkurentnijom ponudom. Ako dokument ne sadrži pomenute podatke, izvođač radova najverovatnije nije ozbiljno zainteresovan.
2.1. Ponuda za građevinske radove treba da sadrži i sledeće:
- Detaljan opis svih poslova: Taksativan popis svih građevinskih radova koji će biti izvedeni i materijala koji će biti upotrebljeni (takozvani predmer).
- Određenje cena: Razsčlanjenje troškova i transparentne cene da u kasnijim fazama posla ne bi došlo do prekoračenja troškovnika.
- Rokovi i raspored poslova: Jasno dati raspored redosleda poslova i tačni rokovi za svaki od njih, do završetka rada.
- Uslovi i garancije: Jasno definisani uslovi učešća i garancije za izvršene radove.
3. Kada treba tražiti ponudu?
Preporučuje se da dobijete ponudu za građevinske radove nakon što ste detaljno proučili svoje potrebe i imate jasnu predstavu o projektu koji želite da realizujete. Pravo vreme za traženje ponuda od građevinskih izvođača može da varira u zavisnosti od specifičnosti projekta, ali postoje neki ključni trenuci kada ima smisla tražiti ponudu.
Evo nekoliko primera:
- Kada dobijete tehnički plan, nacrte i sve specifikacije planiranog posla, vreme je da zatražite i ponudu. Uz jasne informacije o obimu posla, zahtevima i očekivanjima, daćete mogućnost izvođačima da pripreme tačnije ponude.
- Ako imate ograničen budžet za projekt koji želite te tačno znate šta možete, a šta ne, onda ima smisla i da zatražite ponudu, pošto ćete tako staviti do znanja i ponuđačima kakvi njihovi zahtevi treba da budu.
- Ponudu valja da dobijete pre početka gradnje, da biste imali dovoljno vremena da razmotrite sve opcije i izaberete pravog izvođača. Čekanje do poslednjeg trenutka može ograničiti vaše mogućnosti i dovesti do ishitrenih i pogrešnih odluka.
- Pre traženja ponuda, valjalo bi da imate sve potrebne dozvole i da li su ispunjeni svi preduslovi za početak radova.
- Ako hoćete da uporedite ponude različitih izvođača, preporučljivo je da se za njih prijavite ranije, da biste imali dovoljno vremena da razgovarate sa svim potencijalnim kandidatima. Pravovremene ponude, ostaviće vam dovoljno vremena da pažljivo analizirate, pregovarate i na kraju izaberete izvođača koji najbolje odgovara vašim potrebama.
Takođe je važno da ne tražite ponudu od ponuđača, odnosno, izvođača radova ili pružaoca usluga za svaki minimalni posao, ili ako vas samo zanima cena, već onda kada zaista želite da određeni radovi budu izvršeni. Ako niste ozbiljno zainteresovani i ne pružite ponuđaču sve potrebne informacije, ni on nije dužan da pripremi ponudu. Svaka dobra ponuda oduzima puno truda, posvećenosti i vremena, pa to imajte na umu pri postavljanju zahteva.
4. Značaj ponude za naručioca i ponuđača
Imajte na umu da je ponuda izuzetno važna, jer je prvi korak do sklapanja dogovora. Naručilac ozbiljnost ponuđača može proceniti na osnovu ponude i, ako primi više njih, može ih uporediti međusobno.
Ponuda je važna i za ponuđača, jer kada dobije informacije od naručioca, zna da se radi o ozbiljnoj narudžbini. Takođe, ponuda za ponuđača predstavlja određenu zaštitu, jer je u obavezi da naručiocu ponudi samo radove i materijale navedene u njoj i ništa više od toga. Kroz ponudu ponuđač može predstaviti i svoje prednosti u odnosu na konkurente.