Za područje

    Kuća za odmor na obroncima Fruške gore | Modelart arhitekti

    Članak je pregledalo čak 6313+ korisnika
    Na svega nekoliko kilometara od Beočina i dvadesetak kilometara od Novog Sada, u malom mestu Rakovac na obroncima Fruške gore, nacionalnog parka Republike Srbije, projektni atelje Modelart arhitekti iz Novog Sada, projektuje i izvodi atipičnu i nesvakidašnju kuću za odmor. Da arhetip tradicionalne kuće sa dvovodnim krovom, kao polazni inspirativni motiv, sa primenjenim prirodnim materijalima ovog konteksta može da dâ savremen i kvalitetan prostorni odgovor, potvrđuje upravo ovaj izvedeni objekt novosadskog projektnog ateljea, koji je vredan pažnje, kako šire, tako i stručne javnosti.

    Izbor i tekst: dr Goran V. Anđelković, univ. dipl. inž. arh.

    Neposredan prirodni kontekst bio je glavna ideja vodilja. Autori su pokušali da na suptilan način povežu eksterijer i enterijer. U tom povezivanju želeli su da maksimalno iskoriste postojeći prirodni ambijent, u skladu sa projektnim zadatkom kuće za odmor i željama naručioca. Na postojećim temeljima i suterenskoj etaži, zapravo postojećim gabaritima buduće kuće i stvarnim ograničavajućim faktorom na samoj lokaciji, autori su uspeli da istovremeno postignu kvalitetno oblikovno i funkcionalno rešenje arhetipa tradicionalne kuće, a samim tim, da podignu nivo kvaliteta arhitekture i novu vrednost prostora u ovom malom mestu nadomak Novog Sada.

    01 | Kuća za odmor u Rakovcu, u daljini Fruška gora | Foto: D. Petković
    01 | Kuća za odmor u Rakovcu, u daljini Fruška gora | Foto: D. Petković

    Osnovni zadatak pred arhitektama bio je da sve prostorije, bez obzira na njihovu projektovanu namenu, imaju pogled prema Fruškoj gori. Poštovanjem prirode projektovanih namena u gabaritima kuće, s jedne, i privatnosti naručioca, s druge strane, projektantski tretman fasadnih pročelja je različit. To je, nema sumnje, doprinelo dinamičnosti, naizgled stroge i pravilne, geometrijske forme objekta.

    02 | Pogled iz dvorišta na kuću za odmor | Foto: D. Petković
    02 | Pogled iz dvorišta na kuću za odmor | Foto: D. Petković

    Glavno fasadno pročelje karakteriše introvertniji pristup oblikovanja. Čista i bela površina, sa minimalnim brojem otvora, predstavlja svedenu igru »punih« i »praznih« polja. U toj minimalističkoj interpretaciji projektantskog pristupa, gde, zapravo, dolazi do prvog kontakta slučajnog prolaznika s objektom iz pravca ulice, malim akcentom u vidu nadstrehe, logične i opravdane na mestu ulaza u kuću, sa jednim stubom, više simboličnim nego zaista funkcionalno potrebnim, postignuto je vešto naglašavanje glavne i primarne tačke objekta – mesto ulaska u kuću. S leve i desne strane, na mestima kvadratnih otvora velikih dimenzija, uočava se vešto uvučeni drugi plan glavnog fasadnog pročelja. Kvadratni otvori sastavljeni su od prozorskih otvora, čija veličina zavisi od namene prostora unutar gabarita kuće, i opečnog platna, vešto inkorporiranog između prozora, kao »rustičan« antipod čistoj i ravnoj beloj površini.

    03 | Glavno fasadno pročelje | Foto: D. Petković
    03 | Glavno fasadno pročelje | Foto: D. Petković

    Pored glavnog mesta ulaska u kuću, pojavljuje se, u vidu prazne površine, sekundarni ulaz – pristup za terasu i dvorište. Ostavljanjem otvora, bez čvrste barijere, autori su postigli »uramljeni« pogled niz padinu Fruške gore, kada se gleda u pravcu kuće, i, obratno, prema Novom Sadu, kada se gleda iz pravca terase. Ovaj jednostavan detalj »procepa«, minuciozno projektantski promišljen, predstavlja dalju reminiscenciju na Le Korbizjeov pristup »uokviravanja« slike pejzaža iz tridesetih godina prošlog veka.  

    Jednostavne, čiste i pravilne linije glavnog fasadnog pročelja dinamizuje »talas« krovnog venca, dajući utisak jakog osećaja za kontekst i podneblje ovog prostora. Krovnoj robusnosti naspram čistih i elegantnih linija prizemnog korpusa doprinela je primena tradcionalnog materijala, crepa.

    04 | Pogled sa bočne strane | Foto: D. Petković
    04 | Pogled sa bočne strane | Foto: D. Petković

    U odnosu na glavno fasadno pročelje, kuća za odmor ima dosta ekstrovertniji pristup oblikovanja dvorišnog fasadnog pročelja. Otvaranje kuće prema dvorištu i blagom padu obronaka Fruške gore doprinela je upotreba »toplog« i rustičnog materijala – opeke. Jasan sistem ritmičnog smenjivanja prozorskih i opečnih polja, uokviren horizontalnim i vertikalnim nosećim elementima, bio je odraz predviđene namene prostora. Takođe dolazi do izražaja i suterenska etaža, koja drugačijom materijalizacijom postaje cezura između stambenog dela kuća i terena.

    05 | Pogled na dvorišno fasadno pročelje | Foto: D. Petković
    05 | Pogled na dvorišno fasadno pročelje | Foto: D. Petković

    Prostorno-funkcionalna organizacija kuće za odmor zasnovana je na principima osnovne podele prostora na dve zone: dnevnu i noćnu zonu.

    06 | Osnova prizemlja, sa jasnom podelom dnevne (desno) i noćne zone (levo) | Autor: Modelart arhitekti
    06 | Osnova prizemlja, sa jasnom podelom dnevne (desno) i noćne zone (levo) | Autor: Modelart arhitekti

    Dnevna zona obuhvata jedinstveni prostor dnevne sobe, trpezarije i kuhinje, sa terasom, ujedno sastavnim i integrativnim elementom i funkcionalnog i oblikovnog rešenja kuće. U tom delu kuće dolazi do većeg stepena otvorenosti i stvaranja prelivajućeg tekućeg prostora, bez čvrstih granica »spolja« – »unutra«. Na taj su način autori vešto iskoristili pogodnu jugoistočnu orijentaciju i postigli viši stepen intimnosti dnevne zone kuće za odmor, okrenute ka dvorištu i s pogledom prema Fruškoj gori. Velikim staklenim površinama dobijeno je brisanje jasne granice između »spolja« i »unutra«. U takvoj konstelaciji, neposredni prirodni ambijent postaje sastavni i ravnopravni element oblikovanja enterijera. Tome doprinosi i atipično i nesvakidašnje rešenje lustera iznad trpezarijskog prostora. Ubacivanjem grane breze, dodatno učvršćene kablovima za krovnu konstrukciju, dobijena je istovremeno autorska i autentična skulptura u prostoru dnevne zone, kao jasan reminiscent lokacije na kojoj je kuća podignuta.

    07 | Luster iznad trpezarijskog stola u dnevnoj zoni | Foto: D. Petković
    07 | Luster iznad trpezarijskog stola u dnevnoj zoni | Foto: D. Petković

    U noćnu zonu pristupa se neposredno, preko par stepenika, iz dnevne zone. Oko hodinka, kao centralnog motiva zone koncentrišu se dve spavaće sobe, sanitarni blok i radna soba sa galerijom. Na spratu se nalazi posebna velika kombinovana soba, koja je sastavljena od spavaćeg i radnog dela sa sanitarnim blokom. Do nje se dolazi preko trokrakog stepeništa, jedine vertikalne komunikacije u kući.

    PROJEKAT

    Pun naziv projekta | 
    Kuća za odmor u Rakovcu

    Tip intervencije |
    Izgradnja kuće na postojećim temeljima

    Tip objekta |
    Kuća za odmor

    Projektni atelje |
    Modelart arhitekti

    Autori |
    Krsto Radovanović, mast. inž. arh., Dejan Mitov, mast. inž. arh. i Jelena Mitov, mast. inž. arh.

    Period projektovanja |
    2018. godine

    Period izgradnje |
    2019-2020. godine

    Naručilac |
    Privatni

    Korisnik |
    Privatni

    Lokacija |
    Republika Srbija | Autonomna Pokrajina Vojvodina | Rakovac, opština Beočin 21300 | K.P. br.  2320/2| K.O. Beočin

    Adresa |
    Ulica Despota Rake br. 42

    Površina parcele |
    1.440,71 m²

    Površina kuće |
    250 m²

    Spratnost kuće |
    Su+Pr+Pk

    Autor fotografija |
    Dušan Petković

    IZVOĐAČI I KORIŠĆENI
    MATERIJALI

    ALUMIL YU INDUSTRY AD, Nova Pazova, RS

    | Prozorski profili

    Bramac krovni sistemi d.o.o., Beograd, RS

    | Krov i krovni pokrivač (crep tamne boje)

    AD POLET IGK, pogon Stražilovo, članica NEXE GRUPE

    | Zidovi (Nexe termo blokovi)

     

    TB 25.jpg 

    TB - 25  

    AD POLET IGK, pogon Stražilovo, članica NEXE GRUPE

    Termo blokovi, idealno rešenje izrađeno od prirodnih materijala. 

     

    GALERIJA

    07 | Pogled na kuću sa bočne strane | Foto: D. Petković
    08 | Pogled na kuću sa bočne strane | Foto: D. Petković
    07 | Pogled na terasu kuće | Foto: D. Petković
    09 | Pogled na terasu kuće | Foto: D. Petković

     

    07 | Pogled na terasu kuće | Foto: D. Petković
    10 | Pogled na terasu kuće | Foto: D. Petković

     

    10 | Enterijer dnevne zone | Foto: D. Petković
    11 | Enterijer dnevne zone | Foto: D. Petković

     

    11 | Enterijer dnevne zone | Foto: D. Petković
    12 | Enterijer dnevne zone | Foto: D. Petković
    12 | Izgled kuhinje u okviru dnevne zone | Foto: D. Petković
    13 | Izgled kuhinje u okviru dnevne zone | Foto: D. Petković

     

    13 | Dnevni boravak u okviru dnevne zone | Foto: D. Petković
    14 | Dnevni boravak u okviru dnevne zone | Foto: D. Petković
    14 | Detalj u dnevnoj zoni | Foto: D. Petković
    15 | Detalj u dnevnoj zoni | Foto: D. Petković
    15 | Detalj radne sobe sa galerijom | Foto: D. Petković
    16 | Detalj radne sobe sa galerijom | Foto: D. Petković

     

    16 | Osnova potkrovlja | Autor: Modelart arhitekti
    17 | Osnova potkrovlja | Autor: Modelart arhitekti

     

    17 | Podužni presek | Autor: Modelart arhitekti
    18 | Podužni presek | Autor: Modelart arhitekti

     

    18 | Podužni presek | Autor: Modelart arhitekti
    19 | Poprečni presek | Autor: Modelart arhitekti
    6313
    Autor: Daibau trendovi magazin

    Da li Vam je članak bio koristan?


    Ideje za uređenje doma

    Magazin pun svežih ideja i saveta naših autora za uređenje vašeg stambenog prostora.

    Uslovi korišćenja I Politika privatnosti I Informacije o kolačićima I Impressum
    © 2023 Daibau.rs, Daibau sistem DOO | Sva prava su zadržana