U nastavku:
1. Brz rast cena, sporiji rast proizvodnje
Od marta do kraja 2020. godine imali smo utisak da će nas potražnja preplaviti. Mnogi ljudi, koji inače troše novac na odmore u inostranstvu, opredelili su se da ostanu u svojim domovima i obnove ih. Stranke su požurile da grade kuće zbog izuzetno povoljnih zajmova, čija će kamatna stopa verovatno nastaviti da pada sve do kraja godine (Evropska centralna banka: Euro area bank interest rate statistics: mart 2021). Iako smo očigledno u izgledu imali više zainteresovanih, proizvodnja se do aprila 2021. godine nije vratila na nivo iz marta 2020. godine, pa je u opticaju manje novca zbog nešto sporih ulaganja u javne infrastrukturne projekte. (Eurostat: Impact of Covid-19 crisis on construction; april 2021).
Ako možemo biti sigurni u bilo kakav rast, to je rast cena sirovina i poluproizvoda u građevinarstvu. U nekom trenutku, čelik je skočio čak za 100% u odnosu na prethodnu godinu. Cene drveta su stalno visoke, a polimeri i ostale sirovine su više za 40 do 60%. (IealdPro: Construction materials prices higher in January; mart 2021).
2. Istraživanje
2.1. Cene usluga
Sve navedeno se, takođe, odnosi na srpske oglašivače, izvođače i zastupnike. Čak 92% ispitanika veruje da je na njihovo poslovanje uticalo povećanje cena sirovina i materijala, a samo 5% veći logistički troškovi. Pitali smo ih da li bi povećali cene svojih usluga, i odgovori nas nisu iznenadili – naprotiv, potvrdili su očekivan trend. Više cene i veća potražnja značili su da će čak 67% firmi sigurno podići cene, a 11% još razmišlja o tome. Većina će podići cene za najmanje 5%, a takođe je ne mali broj onih koji će podići cene za 15% - čak 37% ispitanika. Tako je inflacija cena građevinskih proizvoda i usluga sasvim izvesna; prema nekim prognozama čak 12% u odnosu na prošlogodišnji nivo.
2.2. Stranke i novi poslovi
Poverenje potrošača polako raste i vraća se na nivo pre pandemije, uprkos još uvek nestabilnoj situaciji. Šta ovo znači za one koji su aktivni u građevinskoj industriji? Veoma je ohrabrujuće to što je 76% ispitanika izjavilo da je pandemija imala pozitivan uticaj na njihovo poslovanje. Na primer, samo 7% firmi misli da se situacija pogoršala. Jednako je pozitivan i njihov stav prema budućnosti. Čak 90% ispitanika veruje da sledeće sezone donose bolje uslove za poslovanje.
Preduzeća su, isto tako, složna u oceni mentaliteta svojih stranaka i naručilaca. Čak 95% ispitanika je saglasno u stavu da su njihova razmišljanja ostala ista. Primetno je samo da su investitori svesni situacije na tržištu i da svoje projekte planiraju na duže staze.
2.3. Budućnost i novi kupci
Ostajemo pri proceni da su lične preporuke glavno sredstvo pridobijanja stranaka, premda čak 37% ispitanika izjavljuje da su digitalni kanali njihov drugi najvažniji izvor prihoda.
U skladu sa digitalizacijom građevinskog tržišta, veliki se pomaci mogu uočiti i u planiranju oglašavanja. U budućnosti će 73% kompanija ulagati više u digitalne kanale, što znači da će se savremeni način nalaženja poslova preneti i na građevinarstvo.
Ispitanici vide prednosti u digitalnim medijima uglavnom zbog činjenice da se veliki deo aktivne populacije nedavno preselio u digitalni svet, gde se investitori ne samo druže, već i traže izvođače za svoje građevinske projekte.
O DaiBau
Daibau je zajednica projektanata, građevinara i zanatlija u Južnoj i Istočnoj Evropi. Od 2013. godine povezujemo ponuđače, odnosno, izvođače radova i pružaoce usluga s investitorima, potrošačima, institucijama i svima kojima je potrebna gradnja ili obnova. Mesečno nas poseti više od milion korisnika, a sarađujemo sa 70.000 kompanija u regionu.
Postali smo najveći digitalni medij u oblasti građevinarstva. Pomažemo potrošačima i profesionalcima informacijama u vezi s opštim pitanjima ili detaljnim profesionalnim smernicama. Sarađujemo sa najvećim brendovima za gradnju, instalacije, osiguranje i finansiranje.