Garažna vrata razlikuju se po materijalu od kojih su izrađena, po tehnologiji izrade, mehanizmu koji ih pokreće i po načinu otvaranja, a ono što im je zajedničko jeste namena. Prema načinu otvaranja, garažna vrata možemo podeliti na krilna, rolo garažna vrata i segmentna garažna vrata. Krilna su u najvećem broju slučajeva dvokrilna, ručna i ona su tradicionalan izbor. Sastoje se mahom od dva krila koja se otvaraju ka spolja i vise na šarkama. Krila garažnih vrata mogu imati i ispunu da bi imala bolju termoizolaciju. Mogu biti izrađena od aluminijuma, drveta, PVC-a... Cena klasičnih krilnih garažnih vrata dimenzija 220x240 cm je između 500 i 800 EUR.
Više reči danas će biti o druge dve vrste - rolo i segmentnim garažnim vratima. Pre nego ih uporedimo kako bismo odgovorili na pitanje u naslovu, važno je da naglasimo - za koji god mehanizam otvaranja se opredelili, važno je da garažna vrata budu kvalitetna i postojana. Jedino će na taj način pružiti bezbednost.
Rolo garažna vrata
Rolo garažna vrata funkcionišu na sličan način kao roletne za prozore - podrazumevaju savitljivi panel koji se sastoji od uzdužnih lamela (najčešće aluminijumskih, širine 77 milimetara, debljine 23 milimetara), a koji se namotava oko osovine u kutiju. Kutija je smeštena iznad otvora u garažu. Lamele se mogu naći u širokom spektru dezena, a popularne su one koje imitiraju drvo.
Rolo garažna vrata se otvaraju vertikalno i gotovo ne zauzimaju garažni prostor.
Ove čvrste lamele su ispunjene poliuretanskom penom koja poboljšava termoizolacione karakteristike garažnih vrata (koeficient prolaza toplote k = 2,36 W/m2K). Osim toga, penasta ispuna aluminijumskih lamela doprinosi i boljoj zvučnoj izolaciji, kao i mehaničkim karakteristikama. Aluminijumske lamele klize kroz vođice, u kojima postoje četkice koje pružaju zaštitu od prolaska prljavštine. Njima se obezbeđuje i bolja zaptivenost - poboljšavaju izolaciju vrata i umanjuju buku. Donja lamela kod rolo garažnih vrata celom svojom dužinom ima gumenu dihtung traku koja naleže na pod, te se obezbeđuje zaptivenost po celom okviru.
Rolo vratima se najčešće rukuje daljinski, te nije potrebno izlaziti iz automobila da biste otvorili garažna vrata. Jeftinija opcija jesu rolo garažna vrata bez elektromotora, kada se ona otvaraju kurblom, baš kao i kod odmotavanja tendi. Kurbla postoji i kod rolo vrata koja se otvaraju daljinskim upravljačem, kako bi mogla da se koriste u slučaju nestanka struje ili kvara elektromotora.
Ona se mogu ugraditi na bilo koji oblik otvora garaže, bio on pravougaoni, sa iskošenim ili kružnim lukom...Pogodna su za zatvaranje velikih otvora. Mogu biti opremljena propratnim elementima, kao što su senzori, providne lamele ili ventilacione rešetke.
Rolo garažna vrata imaju određene prednosti u odnosu na segmentna vrata. Zbog mehanizma otvaranja segmentnih vrata, o kojem će u nastavku biti više reči, rolo garažna vrata mogu biti praktičnija jer ne zauzimaju prostor na plafonu ili na zidu. Ona se „pakuju“ u kutiju prilikom otvaranja, a ta kutija sa urolanim lamelama se može nalaziti sa unutrašnje i sa spoljašnje strane garažnog otvora, ukoliko unutra nema dovoljno mesta. Rolo garažna vrata, stoga, zauzimaju manje prostora od segmentnih vrata. Njima se obezbeđuje maksimalan prostor za parkiranje u garaži i ispred nje.
Rolo garažna vrata se preporučuju za skučene prostore i garaže kod kojih nema dovoljno mesta za kretanje.
Ipak, rolo garažna vrata imaju i izvesne nedostatke u odnosu na segmentna garažna vrata. Segmentna garažna vrata imaju bolju termičku i zvučnu izolaciju. Zbog čega? Pre svega zbog debljine elemenata, ali i njihovog broja. Rolo garažna vrata po metru visine imaju oko 13 lamelica, dakle, na standardnim rolo vratima od 225 cm visine ima oko 30 lamelica. To znači 29 spojeva između njih. Kod segmentnih garažnih vrata iste visine ima svega 4 panela, odnosno tri spoja. Kako na spojevima između elemenata nema izolacije, već su to toplotni mostovi, njih je kod rolo garažnih vrata znatno više. Zbog toga rolo garažna vrata pružaju manju termičku izolaciju garaže.
Rolo garažna vrata imaju još jednu bitnu manu u odnosu na segmentna garažna vrata - ne mogu se ugraditi pešačka vrata (sistem vrata u vratima).
A šta je sa cenom, koja je cena rolo garažnih vrata? Na njihovu cenu najviše utiču dimenzije, materijal od kojih su izrađena, vrsta upravljanja (motorna ili sa kurblom), ali i sam ponuđač. Može se reći da navojna rolo garažna vrata dimenzija 240x210 cm, staju između 600 i 1.000 EUR.
Tražite nekog kome biste poverili izradu ili nabavku rolo garažnih vrata? Pošaljite upit odgovarajućim i ocenjenim proizvođačima i dobavljačima garažnih vrata u vašoj okolini - besplatno i bez obaveza!
Segmentna garažna vrata
Segmentna garažna vrata jesu najmoderniji tip garažnih vrata. Međutim, ono što ih je učinilo toliko popularnim jeste sistem funkcionisanja - ona prilikom otvaranja/zatvaranja ne zauzimaju prostor ni ispred objekta, niti unutar. Baš kao i kod rolo vrata, sistem funkcionisanja je sličan prozorskim roletnama, ali umesto da se motaju u rolnu u kutiji, segmentna garažna vrata klize duž plafona. Na ovaj način se štedi prostor, jer je plafon u pretrpanim garažama jedina slobodna površina. Ova vrsta garažnih vrata štedi prostor i po širini.
Mogu se ugraditi u različitim dimenzijama, te su segmentna garažna vrata pogodna kako za privatne garaže tako i za industrijske objekte.
Baš kako im i naziv kaže, ova vrata su sačinjena od segmenata koji klize unutar vođica. Segmentna garažna vrata se sastoje od sendvič panela, izrađenih od plastificiranog pocinkovanog čeličnog lima, čime se obezbeđuje čvrstina i zaštita od korozije. Kao i rolo garažna vrata imaju ispunu u vidu poliuretanske pene koja pruža termičku izolaciju i visok nivo zvučne izolacije. Kako imaju dihtunge sa svih strana, ne propuštaju vazduh ni prilikom udara vetra. Zbog toga su odličan izbor za prostore koji se greju.
Segmentna garažna vrata se otvaraju tako što se ceo panel iz segmenta podiže i na vođicama klizi ispod plafona. Dakle, ni ispred ni iza vrata nije potreban slobodan prostor za njihovo otvaranje.
Ukoliko je plafon zauzet ili je nedovoljne visine, segmentna garažna vrata se mogu ugraditi sa opcijom kliznog bočnog otvaranja, kada segmentni panel klizi uz jedan od unutrašnjih bočnih zidova.
Baš kao i rolo garažna vrata, mogu da budu sa elektromotorom ili bez njega. Ukoliko se segmentna garažna vrata svakodnevno koriste, uvek je bolja opcija sa ugrađenim elektromotorom, a ako se koriste jednom do dva puta nedeljno, može se izabrati i povoljnija opcija, bez motora. Kod sistema sa elektromotorom ugrađuju se foto-ćelije koje signaliziraju motoru prilikom zatvaranja vrata, ako uoče određenu prepreku.
Koliko ćete platiti za segmentna garažna vrata? Cena se računa po kvadratnom metru, ali zavisi od različitih faktora: da li su sa elektromotorom ili ne, od kog su materijala, kojih su dimenzija, dodataka poput foto-ćelija, prolaznih pešačkih vrata, dodatnih daljinskih upravljača. Cena pokretnih segmentnih garažnih vrata dimenzija 240x200 cm kreće se oko 700 EUR.
Tražite nekog kome biste poverili izradu ili nabavku segmentnih garažnih vrata? Pošaljite upit odgovarajućim i ocenjenim proizvođačima i dobavljačima garažnih vrata u vašoj okolini - besplatno i bez obaveza!
Zaključak - rolo garažna vrata ili segmentna garažna vrata?
Imajući u vidu sve njihove prednosti i nedostatke, koja su onda garažna vrata bolja?
Ako uporedimo njihov način funkcionisanja, nema bitnih razlika. Oba sistema umnogome štede garažni prostor u odnosu na klasična, dvokrilna garažna vrata. Kod rolo garažnih vrata lamele su manje širine, zbog čega su savitljivije i fleksibilnije, te se namotavaju u rolnu. Kod segmentnih garažnih vrata, ona po vođicama klize tik iznad plafona. U oba slučaja otvaraju se vertikalno, a unutrašnji prostor i prostor oko garaže ostaju slobodni. Međutim, nekada za kutiju rolo vrata nema mesta ili se ona vizuelno ne uklapa i tada su bolji izbor segmentna garažna vrata.
Ako uporedimo izolaciona svojstva, segmentna garažna vrata i u ovome odnose primat. Ona imaju deblje panele punjene poliuretanskom penom. Vođice u kojima segmenti klize kao i donja lajsna na koju vrata naležu imaju dihtung trake. Takođe, manje razmaka između segmenata, koji predstavljaju toplotne mostove, pružaju bolju izolaciju u odnosu na rolo vrata.
Kada je u pitanju jednostavnost korišćenja, nema bitnih razlika između rolo i segmentnih garažnih vrata, ali ima između neautomatizovanih i garažnih vrata sa elektromotorom. Druga su uvek bolji izbor jer su funkcionalnija, naročito ako ih svakodnevno koristite.