Izbor i tekst: dr Milja Mladenović
Kao odgovor na okruženje frekventnog naselja, projektanti ovog stana opredelili su se za stvaranje celovite strukture koja formira poluprsten oko centralnog monolitnog jezgra stana, čime su projektantski postupak povezivanja forme i funkcije otelotvorili u strukturi u kojoj se funkcije stambenog prostora međusobno nižu i prepliću.
Koristeći fasadni zid sa velikim otvorima kao orijentir prostiranja prostorija, u svega 45 kvadrata, stvaranjem kompaktne celine koje je izveo Promis d.o.o, uklopljene su manje celine dnevne sobe, kuhinje sa trpezarijom, spavaće i radne sobe, čiji se elementi prepliću duž glavne komunikacije uz prozore i postaju mesto susreta različitih ambijenata.
Kao ključni element spajanja funkcija u kompaktnu celinu, projektanti su koristili boju, pa se tako u minimalističkoj geometriji rumeni ton proteže kroz prostorni monolit u središtu stana, a pojedinačne funkcije postaju prostorne niše koje poput urbanih džepova koegzistiraju i dopunjuju se u kompaktnoj strukturi, artikulišući protok otvorenog plana. Ista boja prostire se preko zidova, kuhinjskih elemenata, Botomex keramike, i plafona.
Prateći potrebe savremenog stanovanja, duž Alumil prozora je paralelno sa pružanjem monolita pozicioniran sto, koji sa razlikama u visini prostora, koje dele dnevnu i noćnu zonu, menja svoj karakter i transformiše se od tišeg, intimnijeg prostora na platformi uz noćnu zonu, prema javnijem delu stana i dnevnoj sobi kroz kancelarijski karakter stola uz trpezariju.
Korišćenjem bele boje elemenata glatke obrade na ovom potezu, stvoren je efekat maksimalnog prodora svetlosti u prostor, čime je prostor obogaćen ne samo funkcionalnim elementima vezanim za pojedinačne aktivnosti, već i za osvetljenje i otvaranje pogleda prema eksterijeru.
Prodor svetlosti kroz stan deo je projektantskog izraza i u strukturi monolita. Radi propuštanja svetlosti u dubinu stana, elementi rumenog monolita odvojeni su pola metra od plafona, čime je na nivou plafona u boji omogućen protok vazduha i prodor svetlosti, a eliminisan problem osvetljenosti karakterističan za jednostrano orijentisane stanove.
Nasuprot monolitu koji svojom bojom i sadržajima postaje nosilac karaktera stana, pojavljuju se i elementi koji kroz materijalizaciju citiraju urbani karakter – poput ogoljenog betona na gredama i stubovima, odnosno teksture teraca u kuhinji, do neočekivanog detalja baršunaste Jysk zavese u bogatoj plavoj nijansi, koja postaje meka pregrada između kreveta (noćne zone) i drugih niša na monolitu. Kao akcenti crne boje, u stanu se pojavljuju elementi BBLink i IKEA osvetljenja na šinama, kao i IKEA stolice u trpezariji.
Monolit se prema dnevnoj sobi transformiše u ram kojim je uokviren medija centar, a fokalna tačka određena pravougaonom geometrijom koja se ponavlja u prijatnom ritmu. Smeštanjem kuhinje sa trpezarijom na pravcu prema noćnoj zoni, izbegnuta je gruba podela na dnevnu i noćnu zonu, a postignut efekat urbanog jezgra u kome se sadržaji nastavljaju „iza ugla“.
Koristeći principe stvaranja ambijenata koji nalikuju urbanom okruženju, te projektantskim postupkom koji je omogućio prožimanje funkcija u prostoru kroz niše u monolitu atraktivne boje, arhitekte Dejan Todorović i dr Milena Kordić projektovali su nesvakidašnji stan koji, ponavljajući dinamičnost svog urbanog okruženja, postaje atraktivno mesto za život.
Stan u Tomaša Ježa po projektu Dejana Todorovića i dr Milene Kordić izložen je u selekciji 46. Salona arhitekture održanom u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu od 28.3 do 28.4.2024. godine.
30.4.2024.
Projekat
Pun naziv projekta: Stan u ulici Tomaša Ježa |
Tip investicije: rekonstrukcija i enterijer stana |
Tip objekta: stambena lamela |
Adresa: Tomaša Ježa, Vračar |
Autor: dr Milena Kordić, Dejan Todorović |
Naručilac: privatni |
Korisnik: privatni |
Period projektovanja: 2023. godina |
Period izgradnje: 2023. godina |
Lokacija: ulica Tomaša Ježa, Vračar |
Površina objekta: površina stana 45 m² |
Autor fotografija enterijera: Miloš Martinović |
Galerija |