U nastavku:
1. Šta su i kakve su bitumenske trake?
To je vrsta hidroizolacije koja se proizvodi od bitumena i raznih aditiva kao što su APP, APAO ili SBS. Trake su ojačane slojem poliesterskog filca koji im daje dodatnu čvrstinu. Kod nas su poznate još i kao kondor (deblje) ili kondorin (tanje) hidroizolacione trake. Standardna dimenzija traka je širine 100 cm u rolni dužine do 10 metara što je dovoljno za oko 10 m2. Bitumenska traka se obično vari na podlogu pomoću brenera.
2. Bitumenske trake: na šta treba obratiti pažnju prilikom zavarivanja?
2.1. Priprema površine za bitumensku traku
Pre nego što bitumenske trake počnu da se zavaruju za podlogu, valja osigurati to da površina preko koje će se trake razvlačiti čista, suva i odmašćena. To znači da se mora ukloniti sav zaostali pesak, prašina te druge materije koje bi mogle oslabiti prianjanje materijala.
2.2. Idealna temperatura
Bitumenska traka mora biti zavarena na odgovarajućoj temperaturi da bi se obezbedile efikasnost i čvrstina zavarivanja. Obično se vruć vazduh koristi za zagrevanje bitumenske trake i površine za koju će se zalepiti. Za većinu vrsta i tipova bitumenskih traka preporučena temperatura zavarivanja je između 200°C i 250°C.
2.3. Ispravna tehnika zavarivanja
Prilikom izvođenja radova bitna je i primena ispravne tehnike zavarivanja koja će osigurati dobro prianjanje traka na površinu. Obično se koristi tehnika zavarivanja sa preklopima, što u praksi znači da se ivice traka preklapaju i zagrevaju da bi se ta dva dela spojila, odnosno, slepila. Važno je da se ivice ne rastope previše, već tek toliko da se slepe jedna sa drugom - u suprotnom posao neće biti kvalitetno urađen.
2.4. Bitumenske trake i vlaga
Nakon što se varenje bitumenskih traka završi, bitno je i to da se površina dobro osuši da bi se sprečio prodor vlage. Same trake su mahom vodootporne, ali voda zarobljena ispod njih može kasnije izazvati probleme sa curenjem, odnosno, prokišnjavanjem.
3. Da li je rad sa bitumenskim trakama opasan?
Pri radu sa vrelim vazduhom i drugom opremom za zavarivanje važno je imati odgovarajuću zaštitnu opremu i poštovati sve bezbednosne propise. To uključuje upotrebu rukavica, maski i zaštitnih naočari koliko i pažljivo rukovanje raznim priključcima za aparaturu i drugom opremom.
4. Koje vrste bitumenskih traka postoje?
4.1. Bitumenska traka sa zaštitom od korena biljaka
Pri gradnji zelenih krovova redovno se koristi ova vrsta traka sa dodacima za zaštitu od korenovog sistema biljaka. Takva vrsta dodataka čuva hidro i termoizolaciju koliko i druge slojeve konstrukcije, sprečavajući postepenu eroziju i urušavanje krova zbog rasta biljaka, odnosno, razvoja i grananja njihovog korenja.
4.2. Samolepljive bitumenske trake
Kada se u toku izgradnje mora izbegavati upotreba otvorenog plamena zbog posebnih zahteva objekta, u obzir dolaze isključivo samolepljive trake za takozvanu hladnu ugradnju; ta vrsta traka je modifikovana dodavanjem SBS i APP polimera. Takva bitumenska traka se postavlja čisto i brzo i može se uraditi bez posebne dodatne opreme.
4.3. Trake sa premazom otpornim na UV zračenje
Trake, koje će biti izložene uticaju sunca na krovu, tretiraju se posebnim mineralnim posipom od bazaltnog kamena ili škriljca. Te trake znatno sporije propadaju usled izloženosti sunčevoj toploti i zračenju te nude trajnije rešenje u poređenju sa vekom trajanja klasičnih bitumenskih traka.
5. Kako se bitumenske trake čuvaju?
Bitumenske trake se kupuju u rolnama pa se tako i čuvaju, s tim što ih treba držati uspravljene da bi se sprečilo njihove propadanje i razne deformacije. Važno je da su rolne zaštićene na suvom i tamnom mestu. Morate biti oprezni i na niskim temperaturama, jer rolne na hladnoći postaju krte te bi ih, recimo, udarci ili neki drugi mehanički uzroci mogli oštetiti na temperaturama ispod 5°C.