Za područje

    10 koraka do uspešnog renoviranja ili izgradnje vašeg doma

    Članak je pregledalo čak 996+ korisnika
    Došli ste do tačke kada nema druge no da se latite renoviranja ili izgradnje svog doma – ali! Uvek postoji bar jedno ALI - zabrinuti ste zbog toga što postoji toliko mnogo stvari koje ne znate o građevini? Koliko bi to neznanje moglo da vas košta mereno stresom, vremenom, novcem? Želite li da izbegnete povećanje troškova projekta, produženja realizacije i druge rizike? Hoćete li da vaš projekt bude uspešno izveden poduhvat kog ćete se sa zadovoljstvom sećati? Onda vam ne preostaje drugo do da se naoružate podacima, alatima, savetima i strategijama! U ovom vodiču naći ćete na jednom mestu sve važne informacije neophodne da počnete i ostvarite svoj naum, bilo veliki bilo mali, sa velikim zadovoljstvom.
    Stručni članak 996
    10 koraka renoviranja

    U nastavku:

    1. Planiranje - temeljna i sveobuhvatna priprema je ključna

    planiranje-gradnje.jpg

    Priprema je ključna, bez obzira na to o kakvom projektu se radi, i kog je on obima. I sto puta ponovljena ova činjenica opet nije dovoljno naglašena! Od obuhvata i temeljnosti priprema zavisi nesmetan tok čitavog procesa: da sve prođe sa što manje komplikacija i nepredviđenih situacija. Kvalitetnom pripremom osiguraćete i to da cena projekta iznenada ne skoči „nebu pod oblake“ te da  rezultat bude ono što ste oduvek priželjkivali i očekivali.

    Dajte sebi najmanje 6 meseci da se dobro pripremite.

    Prvo pravilo je da sebi date dovoljno vremena za pripremu. U zavisnosti od veličine, odnosno, složenost vašeg projekta, preporučujemo da rezervišete najmanje šest meseci za renoviranje ili manje projekte; a najmanje godinu dana ako mislite da gradite kuću. Možda ovo deluje kao previše, ali treba da imate u vidu da je to vreme koje će vam biti potrebno za:

    • izbor odličnih projektanata, ukoliko se radi o složenom projektu i čekanju na njihov slobodan termin; 
    • izradu planova i pribavljanje svih potrebnih saglasnosti i dozvola;
    • izbor pouzdanih, iskusnih i stručnih izvođača radova i pružaoca usluga te čekanju na njihov slobodan termin - na dobre izvođače obično mora da se čeka jer imaju mnogo posla.

    2. Plan – bez dobrog plana ste izgubljeni

    nacrti-gradnje.jpg

    Zašto su planovi neophodni? Planovi su sredstvo komunikacije. Oni su jezik koji se koristi pri apsolutno svim građevinskim poslovima. Važno je da planove pripremaju odgovarajući stručnjaci, jer od njih zavisi celokupna realizacija projekta.

    Plan je konkretizacija želja

    Plan je konkretizacija vaših želja i očekivanja. Opisuje kako, gde i od čega nešto treba da se napravi, odnosno, izgradi. Kao i kod svakog drugog jezika, postoje kodovi i simboli koji predstavljaju različite stvari. Od materijala, sastava zidova, podova, plafona, krova... pa sve do prekidača za svetlo. Ako to nije jezik na koji ste navikli, bolje je da planiranje prepustite profesionalcima.

    Razmišljanje o željama i očekivanjima

    Pravljenje plana će vas podstaći da dobro promislite o onome šta hoćete. Dobar plan sa prostornim, zapravo, trodimenzionalnim prikazima omogućiće da lakše steknete predstavu o konačnom rezultatu. To je i prevod vaših htenja na jezik koji razumeju svi učesnici projekta. Svega ovoga radi su planovi više nego neophodni - bez njih teško da biste na jasan i razumljiv način saopštili šta sve želite i očekujete od svih učesnika u poslu, a sa druge strane, ni projektanti ni izvođači neće morati da se dvoume oko toga šta se od njih traži. Važno je da planovi budu gotovi pre početka radova, jer su oni osnova za izradu spiska materijala i radova, odnosno, predmera, kako se stručno naziva te predračuna za ponuđače. Dakle, bez planova ne možete znati ni koliki će tačno biti troškovi projekta.

    Kada posao počne, planovima se štedi i dosta vremena, jer nema potrebe da svakom izvođaču ponaosob objašnjavate šta zahtevate. Na kraju krajeva, pažljivo pripremljeni, sveobuhvatni i detaljni planovi su jedina garancija da ćete izbeći izvođenje radova koje ne ispunjava vaša očekivanja. Ukoliko se ispostavi da je izvođač radova ili pružalac usluga izveo nešto drugačije od onoga što je navedeno u planovima i vi time niste zadovoljni, možete tražiti da sve ispravi o svom trošku. Planovi stoga pomažu da:

    • definišete šta želite da postignete projektom;
    • zajedno sa prostornim prikazima, olakšavaju razumevanje konačnog rezultata;
    • da prevedete svoje želje na jezik koji razumeju i projektanti i izvođači;
    • definišete konačne troškove projekta;
    • izbegnete ishode koji ne ispunjavaju vaša očekivanja.

    Vrste planova

    Koji planovi će biti neophodni zavisi od vašeg projekta. Kada gradite kuću, biće potrebni:

    • Idejni projekt (IP) za dobijanje odobrenje projekta i ispunjenje drugih uslova;
    • projektna dokumentacija za pribavljanje mišljenja i građevinsku dozvolu (PGD);
    • projektna dokumentacija za realizaciju izgradnje (PZI);
    • projektna dokumentacija izvedenih radova (PDIR).
    • Projektna dokumentacija, pored arhitektonskih planova, sadrži i planove mašinskih instalacija, elektroinstalacija, građevinske fizike i sve slične.

    3. Finansijski plan – ako ponestane novca, gradnja se zaustavlja

    finansijski-plan.jpg

    Kako pravilno pristupiti finansijskom planiranju novogradnje ili renoviranja? Dobro planiranje ne znači samo da znate šta i do kada nešto mora se radi, već i koliko sredstava će za to biti potrebno, zapravo, koliko možete ili nameravate da platite. To nije paušalna procena, već precizna kalkulacija na osnovu koje ćete zaista završiti projekt, bez dodatnog zaduživanja, naknadnih troškova ili bilo čega sličnog. Jednom rečju, ovo je prelomna tačka svakog planiranja – ima li dovoljno para?

    Ne potcenjujte cenu projekta

    Potcenjivanje vrednost projekta je česta pojava. Najčešće rezultira prezaduženošću – tačnije, prekidanjem nezavršenog posla. Ili još gore. Vaša kuća može da stoji nedovršena dok jedva sastavljate kraj s krajem i, pritom, još morate plaćate kiriju. Zvuči li poznato? Bez plana, bez spiska radova i bez finansijske konstrukcije, nikako ne biste smeli da se upuštate u bilo kakve radove.

    Pripremite dobar plan finansiranja

    Plan finansiranja definiše ključne elemente koji utiču na izbor izvora finansiranja. Od analize tržišta, mogućih scenarija, analize ličnog/porodičnog budžeta do adekvatne zaštite. Prvo, odredite maksimalnu sumu i razmotrite da li možete ili želite da se upustite u plaćanje na rate, uzmete neki dugogodišnji kredit ili podignete hipoteku. Predračun projekta se pravi na osnovu skica, nacrta i planova. Cene pojedinih usluga možete proveriti u Kalkulatoru na onlajn platformi Daibau ili predračun možete zatražiti od svog arhitekte.

    Ako nema dovoljno sredstava, modifikujte projekt

    Ukoliko procena troškova nije u okviru vaših finansijskih mogućnosti, vratite se planiranju te modifikujte i prilagodite projekt; to radite bilo sami ili uz pomoć arhitekte. U predračunu troškova uvek se predviđa dodatnih 10 do 15% od ukupne vrednosti investicije, za nepredviđene troškove. Kada je u pitanju veći projekt, pravi se raspored plaćanja na rate ili se na neki drugi način „zatvara“ finansijska konstrukcija.

    Pogledajte primer plana:

    Projektovanje oko 500 EUR
    Nadzor oko 450 EUR
    Zemljani radovi oko 1.500 EUR
    Popločavanje oko 1.000 EUR
    Zasadi oko 500 EUR

    Primer finansijske konstrukcije:

    SALDO

    100% ukupna vrednost projekta

    + 15% za nepredviđene troškove

    Koraci nacrta finansiranja:

    1. Odredite maksimalan iznos.
    2. Razmislite koji bi način finansiranja mogao da dođe u obzir (kredit, rate…).
    3. Na osnovu planske dokumentacije napravi se predmer, a na osnovu njega traže ponude.
    4. Cene proverite u našem Kalkulatoru, na daibau.rs veb-sajtu.
    5. Na ukupnu vrednost investicije dodajte 10-15% za nepredviđene troškove.
    6. Napravite raspored izvođenja radova i rokove uporedo sa terminima isplata.

    4. Raspored rokova - da vas termini ne preduhitre

    plan-gradnje.jpg

    Kada imate pripremljene planove projekata, finansijski plan, spisak radova i izabrane izvođače ili glavnog izvođača, vreme je da se sastavi satnica ili raspored radova. Prvo izaberite željeni datum početka ili završetka posla. Zatim, zajedno s arhitektom ili izvođačima, sastavite radni nalog. Prilikom gradnje kuće redosled radova se, naravno, razlikuje od redosleda radova pri renoviranju stana ili renoviranja kupatila, popločavanja dvorišta i drugog.

    Potrebno je odvojiti dovoljno vremena za realizaciju

    Neki poslovi mogu da se odvijaju istovremeno, dok drugi moraju da slede jedan za drugim. Kada odredite redosled radova, razgovarajte sa nadzornikom gradnje ili izvođačima koliko im je vremena potrebno za svaki deo projekta pa sastavite satnicu. Obavezno uključite rok za pripremu prostora (iznošenje nameštaja ili zaštitu stolarije i podova, itd.) kao i vreme za čišćenje prostora nakon obavljenog posla. Pored toga, ne zaboravite da uzmete u obzir datume isporuke materijala i opreme, a takođe obratite pažnju i na sve praznike, vaš godišnji odmor te odmore majstora.

    Savetujemo da u raspored uračunate i 20-30% dodatnog vremena, što će vam dobro doći za nepredviđene poslove ili druge slične iznenadne situacije. Proverite sa majstorima ili drugim članovima tima da li je vremenski okvir realan. Pored spiska radova sa cenama, u ugovor sa svakim pojedinačnim izvođačem ili glavnim izvođačem treba uvrstiti i raspored rokova kao obavezujuću klauzulu. Evo još nekih upozorenja:

    • Obratite pažnju na godišnje doba i dostupnost izvođača. Vrhunac sezone za građevinske, i druge, naročito zidarske radove je između marta i juna, a zatim između avgusta i oktobra, kada je teško naći slobodne građevince. Zima je vreme za završne unutrašnje radove.
    • Počnite da tražite ponuđače dovoljno rano: najmanje nedelju dana ranije za manje zanatske radove; najmanje mesec do tri meseca za projekte srednje veličine; ili najmanje šest meseci za novogradnju.
    • Takođe nije pametno prerano tražiti izvođače, jer će pristigle ponude zastareti.

    Koraci do rasporeda termina:

    1. Izaberite željeni datum početka ili završetka.
    2. Sastavite radni nalog zajedno s arhitektom ili izvođačem.
    3. Sa nadzornikom ili izvođačima odredite koliko im je vremena potrebno za svaki deo projekta.
    4. Skicirajte vremenski okvir, uzimajući u obzir sve radne i neradne dane (praznici) te 20-30% vremena više za nepredviđene situacije.

    Primer rasporeda termina

    Primer rasporeda termina za kompletno sređivanje stana od oko 60 m2. Predviđeno vreme realizacije je 3 meseca.

    januar februar mart april maj

    idejni plan

    plan za izvođenje

    rušenja      
     

    skidanje podova

    obijanje maltera

    isecanje novih okvira za stolariju

    zidarski radovi

         
       

    prepravke u kupatilu

    obrada novih otvora

    novo malterisanje

    mašinske instalacije

       
       

    pomeranje odvoda

    montaže

    elektroinstalacije

     

    pomeranje odvoda

    montaže

    elektroinstalacije

       

    grub razvod vodova

    fina montaža

    rasveta

    podovi

     

    grub razvod vodova

    fina montaža

    rasveta

    podovi

       

    estrih

    keramika

    parket

    suva montaža

    krečenje

    estrih

    keramika

    parket

    suva montaža

    krečenje

    estrih

    keramika

    parket

    suva montaža

    krečenje

         

    pregradni zidovi

    krečenje

    pokućstvo, oprema

    pregradni zidovi

    krečenje

    pokućstvo, oprema

          kuhinja, plakari, sobna vrata

    kuhinja, plakari,

    sobna vrata

    5. Upravljanje i kontrola - složenije projekte mora da vodi stručnjak

    projektni-nadzor.jpg

    Tačan redosled realizacije poslova je vrlo važan

    Neki poslovi se mogu obavljati istovremeno, premda koordinacija više izvođača u isto vreme može biti vrlo stresna za neupućene. Nešto uvek može da iskrsne. Ako jedan jedan izvođač ne završi svoj deo u dogovorenom roku, drugi majstori ne mogu da nastave sa drugim radovima: na primer, ako se košuljice ne urade na vreme, ni parketar neće moći da završi parket u svom roku. Dakle, kašnjenje će biti neminovno. Osim toga, izvođači su skloni međusobnom okrivljivanju koliko i prebacivanju odgovornosti za greške i kašnjenja. Moraju se pomno pratiti i kontrolisati te zajedno sa njima rešavati sve nepredviđene situacije, proveravati ugrađene materijale, kao i njihove količine. Iskusan nadzornik gradnje će se pobrinuti i za to da na gradilištu bude optimalan broj izvođača u istim terminima, jer gužva usporava radove i povećava rizik od grešaka.

    Za veće projekte angažujte nadzornika

    Preporučujemo da umesto više pojedinačnih izvođača, izaberete jednu firmu, odnosno, preduzimača ili glavnog izvođača i sa njim zaključite ugovor o realizaciji celog projekta. Glavni izvođač će realizovati i završiti projekt uz pomoć podizvođača. Bitno je da garantuje kvalitet, cenu i rok izrade u celini. U slučaju da se radi o novogradnji, smatramo da je nadzornik gradnje obavezan, premda nećete pogrešiti ako ga angažujete i za veliko ili generalno renoviranje. Pre nego što se uopšte počne sa poslom, odlično će biti da nadzornik kojeg ste izabrali, proveri još jednom sve dokumente, planove i proračune. Više pari očiju vidi bolje, što bi narod rekao, a i bolje je prepravljati stvari dok su još samo na papiru.

    Nadzornik treba da je na gradilištu, ne samo u ugovoru

    U toku izvođenja radova, nadzornik treba da je prisutan na gradilištu u redovnim intervalima, u zavisnosti od dinamike i načina izgradnje, odnosno, dogovora koji ste sklopili. Po završetku izgradnje, nadzornik potpisuje izjavu o usklađenosti objekta ili radova sa građevinskom dozvolom i važećim zakonima i propisima. Ova izjava je obavezan deo zahteva za izdavanje upotrebne dozvole i kućnog broja. Nadzornik stoga mora osigurati da se izgradnja pravilno izvede, inače ne može potpisati ovu izjavu.

    6. Traganje za izvođačima - izaberite nekoga kome verujete

    trazenje-izvodjaca.jpg

    Onlajn platforma Daibau okuplja stotine proverenih stručnjaka svih profila, građevinskih majstora i srodnih zanatlija na jednom mestu. Na platformi možete besplatno i bez provizije postaviti zahtev za jednu od više od 200 različitih kategorija usluga. Put od traganja za ponuđačima do trenutka kada vam majstori pokucaju na vrata izuzetno je jednostavan. Sve što vam treba je internet veza i nekoliko minuta vremena.

    Preporuke poznanika više nisu dovoljne

    Nekada se smatralo da je najbolje da vam majstore preporuči neko kome verujete. Na primer, rođaci, prijatelji i poznanici. I danas je tačno da najbolji majstori najveći deo poslova dobijaju preko preporuka bivših klijenata, ali postoje određene zamke u ovoj metodi. Možda je prošlo poprilično vremena otkako je taj izvođač radio za vašeg prijatelja. Za to vreme moglo se mnogo toga promeniti: kvalitet njegovog rada, prelazak na druge oblasti poslovanja, veća cena, promena veličine tima itd.

    Nekoliko klikova do odgovarajućih izvođača

    Na Daibau onlajn platformi lako možete dobiti kontakt-informacije te ponude proverenih i pouzdanih izvođača. Samo kliknite na dugme „novi upit" i popunite jednostavan obrazac. Svojim rečima napišite šta hoćete i tražite, kada biste želeli da se posao obavi, obim posla, a možete priložiti i fotografije, planove ili skice. Što detaljnije opišete projekt, to ćete dobiti kvalitetnije ponude. Svoj upit možete poslati svim kvalifikovanim izvođačima ili samo odabranim. Uskoro će ponude početi da pristižu na imejl. Tada će vaš zadatak biti da ih uporedite jedne sa drugima, odlučite se za najboljeg i dogovorite se sa izabranim majstorom da započnete posao.

    Zatražite od izvođača taksativnu ponudu sa detaljima i opisom svih usluga koje će pružiti.

    Samo proverene firme na jednom mestu

    Pored jednostavnosti korišćenja, suštinska prednost traženja izvođača preko onlajn platforme Daibau je što su tu okupljeni samo pouzdani majstori sa najboljim preporukama prethodnih klijenata. Možete pročitati preporuke, komentare i ocene izvođača radova i pružalaca usluga, a možete pogledati i njihove reference. Svi majstori su verifikovani, što znači da posluju pozitivno i da nisu imali blokade računa. Važna prednost izbora izvođača na Daibau onlajn platformi je što će vas kontaktirati samo oni izvođači koji su zainteresovani za projekt i koji su dostupni u željenom terminu. Na taj ćete način izbeći dugo čekanje, a ujedno ćete i uštedeti, jer ćete upoređujući ponude lakše pregovarati o ceni usluga.

    Kada dobijete ponude više izvođača, potrebno je prvo obaviti kraće telefonske razgovore. Pitajte ponuđače sve što vas zanima, pa osnovu odgovora, a pre svega prema referencama i ocenama - koje su dostupne na Daibau onlajn platformi - od pristiglih ponuđača izaberite 3, ali ne više od 5. One ponuđače koji su ušli u vaš uži izbor pozovite da se vidite i da pogledaju lokaciju gradnje, odnosno, kuću ili stan koji treba da se sredi.

    Važan je pregled i lični kontakt

    Savestan profesionalac će želeti da poseti lokaciju pre nego što da konačnu i obavezujuću ponudu, bez obzira na to koliki projekt je u pitanju. Samo tako će moći pravilno da proceni ceo posao. Pregled i priprema ponude oduzima dosta vremena ponuđaču, a zahteva i vaše vreme, pa zato na razgovor pozovite samo kandidate iz najužeg izbora. Takođe, što je više ponuđača biće vam teže da steknete pravi uvid i realno donesete odluku. Predlažemo da u uži izbor uzmete ponuđače koji:

    • imaju ubedljive reference;
    • imaju najvišu ocenu ili najpozitivnije komentare klijenata;
    • su pokazali najviše interesovanja;
    • su pokazali najprofesionalniji i najstručniji stav;
    • su najbliži vašoj lokaciji;
    • sa kojima ste se osećali prijatno i imali utisak da vas čuju i razumeju, a ne samo slušaju iz kurtoazije;
    • vam ulivaju poverenje;
    • mogu da završe projekt u željenom roku.

    7. Poređenje ponuđača i ponuda

    procena-ponuda.jpg

    Da biste mogli da uporedite ponude različitih ponuđača, važno je da svima pošaljete iste informacije. Zatim pregledno rasporedite primljene ponude - zapravo, napravite svojevrsnu tabelu za poređenje. Cene zanatskih i profesionalnih usluga možete proveriti i pomoću alata pod nazivom Kalkulator na veb-sajtu Daibau.

    Ponude moraju imati istu osnovu

    Prvi uslov za svrsishodno poređenje ponuda jeste da one budu pripremljene na istoj osnovi. Zbog toga je važno ponuditi iste ulazne podatke svim građevincima koji su ušli u uži izbor (planovi, spisak radova sa količinama i vrstama materijala, skice, nacrti...). Formalno, ponuda (isto važi i za predračun) mora da sadrži ime/nazive izvođača i naručioca, broj ponude, datum i rok važenja, sadržaj te pečat i potpis ponuđača. O profesionalnosti ponuđača može se suditi i po načinu sastavljanja ponude. Centralni deo treba da sadrži detaljan spisak radova, cenu materijala, cenu rada, obračunske jedinice pojedinačno i ukupnu cenu, rok izvođenja te rok i način plaćanja.

    Za veće projekte pripremite detaljan plan i radnu listu koju možete uporediti sa delovima i količinama u ponudi ponuđača.

    Prikupite ponude na jedno mesto

    Kada dobijete ponude, najbolje je da ih prikupite na jednom mestu. Još je bolje ako njihov sadržaj rasporedite pregledno u svojevrsnu u tabelu. Ako je u pitanju veći projekt i angažovali ste projektanta/arhitektu i/ili nadzornika, oni će vam pomoći da protumačite i analizirate pristigle ponude. Ako se sami bavite projektom, pozovite ponuđača radi pojašnjenja. Ukoliko primetite znatne razlike u cenama pojedinih artikala, dobro je da razjasnite sa ponuđačem zašto je to tako. Slobodno možete odmah da eliminišete ponude s izuzetno niskom ili izuzetno visokom cenom. Cene zanatskih i stručnih usluga mogu se uporediti i s informativnim cenovnikom za pojedine delatnosti na sajtu Privredne komore Srbije. Biće vam još lakše ako pogledate Kalkulator na onlajn platformi Daibau. Prilikom pregleda ponude posebno obratite pažnju i na to da li je u cenu uključen PDV ili nije.

    Cena ne bi trebalo da bude jedini faktor izbora

    Međutim, uprkos činjenici da to uglavnom jeste tako, cena ne bi trebalo da bude jedini faktor izbora. Izaberite izvođača koji ima reference koje su vas ubedile i najviše ocene prethodnih korisnika, koji je blizu vaše lokacije i spreman je da vas sasluša. Izaberite izvođača koji vam uliva poverenje i proverite:

    • način poslovanja firme;
    • komentari korisnika;
    • ocene firme;
    • reference ranijih klijenata.

    8. Dogovor s izabranim izvođačem

    dogovor-s-izvodjacima.jpg

    Za manje projekte zatražite potpisan predračun od građevinskog izvođača ili pružaoca usluga, a za zahtevnije zaključite ugovor o gradnji u kome su navedeni i detaljno opisani svi radovi, zajedno za onim pripremnim ili onim potonjim, ako za tim ima potrebe. Obavezne stavke su svakako cene, rokovi i garancije ili postprodajni servis, odnosno, održavanje.

    Ugovori moraju biti u pisanoj formi

    Sklapanje pisanog ugovora s izvođačima nije obavezno, ali je veoma preporučljivo, posebno za veće projekte. Ugovorom o gradnji naručilac naručuje, a izvođač preuzima izvođenje ugovorenih radova. Bitne komponente ugovora o gradnji su prvenstveno stavke koje se tiču građevinskih radova, definisanih projektom i projektnom listom radova, kao i cenama te rokom završetka radova. Ugovor mora biti zaključen u pisanoj formi. Za svako odstupanje od plana izgradnje ili od ugovorenih radova, izvođač mora imati pismenu saglasnost naručioca. Bez takve saglasnosti ne može zahtevati povećanje ugovorene cene za posao koji je uradio.

    Uplate vršite samo nakon pismenog dogovora ili nakon zaključenja ugovora o gradnji. Novac uplaćujte isključivo putem bankovnih transfera.

    Primer ugovora o gradnji

    Ako se radi o manjem projektu, umesto ugovora s izvođačem, možete tražiti predračun, u kome su svi gorenavedeni elementi. Rečju, naziv izvođača i naručioca, broj ponude, datum i rok važenja, sadržaj te pečat i potpis ponuđača. Centralni deo predračuna treba da sadrži što precizniji spisak delova i materijala, cene tog materijala i rada, obračunsku jedinicu za svaku navedenu stavku, ukupnu cenu, rok za izvršenje te rok/rokove i način plaćanja. Ako izvođač izda predračun s izričitom garancijom za ispravnost (tačnost), on ne može zahtevati veću naplatu, čak i kada se ispostavi da je usluga naposletku koštala više. Druga mogućnost je da je plaćanje naznačeno bez izričitih  garancija, što znači da račun može na kraju biti i veći. Međutim, u takvim slučajevima treba naglasiti da bez vaše pisane saglasnosti za bilo kakvu promenu, nećete platiti ni dinara više - izvođač mora dobiti vašu dozvolu za sve dodatne troškove pre izvođenja. Ako to ne učini, ne može tražiti veću isplatu.

    Ako se usmeno dogovorite o ceni za neke manje usluge, posebno proverite da li će izvođač naplatiti i putne troškove. U svim oblicima ugovora preporučuje se da 10-20% ukupne vrednosti projekta može da se isplati tek nakon okončanja svih ugovorenih radova i poslova - zapravo, po prijemu objekta.

    Definicija cene u ugovoru:

    • Cena nakon stvarno obavljenog posla (ugovorna cena može da se promeni ako dođe do nepredviđenih situacija).
    • Fiksna cena po jedinici rada i/ili materijala (recimo x EUR po m2 postavljanja mozaika).
    • Ugovor „ključ u ruke“ (izvođač garantuje da će projekt izvesti po fiksnoj, unapred dogovorenoj ceni).

    9. Realizacija projekta

    Za veće projekte preporučujemo da angažujete arhitektu i/ili građevinskog nadzornika koji će nadgledati i kontrolisati radove. Kada je novogradnja u pitanju, na to vas obavezuje i zakon. Ako se bavite manjim projektom - recimo, renoviranjem kupatila ili popločavanjem dvorišta - možete i sami preuzeti kontrolu nad poslom.

    Redovno pratite radove

    izvodjenje-projekta.jpg

    Preporučuje se da redovno pratite rad i da fotografišete pojedine faze od početka do kraja. Na taj način ćete imati dokumentovani tok rada, način izvršenja te izvođenje i pravce različitih instalacija. Ovo može biti korisno u slučaju da se kasnije pojave problemi, zapravo, takozvane skrivene greške. Preporučljivo je da ste redovnoj komunikaciji, telefonskoj i ličnoj, s izvođačem u vezi s odvijanjem poslova na gradilištu. Ukoliko uočite bilo kakva odstupanja od dogovorenog, morate im to odmah staviti do znanja. To možete uraditi prvo usmeno, na licu mesta. Ukoliko izvođač ne ispravi greške, upozorićete ga i pismeno. Odstupanja mogu biti i rezultat objektivnih ili nepredviđenih okolnosti u projektu, ali je izvođač dužan da vas o tome odmah obavesti i da se sa vama dogovori o promeni načina izvođenja ili ugrađenom materijalu. Bez takve saglasnosti ne može zahtevati povećanje ugovorene cene za posao koji je uradio.

    Kako pratiti i kontrolisati projekt?

    • fotodokumentacijom pojedinih faza realizacije;
    • merenjem i dokumentovanjem količina upotrebljenog materijala;
    • vođenjem zapisnika;
    • redovnom komunikacijom s izvođačem;
    • upozoravanjem na odstupanja od dogovorenog.

    10. Završetak projekta - primopredaja radova i konačni obračun

    zavrsetak-projekta.jpg

    Po završetku radova izvođač mora da preda, a naručilac da preuzme završene radove. Za veće projekte ovo je obavezan deo ugovornog odnosa, ali ni za manje nije ništa manje bitno, pa vam savetujemo da ne preskačete ovaj korak.

    Primopredaja je neophodna

    Kada je reč o novogradnji, naručilac zahteva tehnički pregled odmah po obaveštenju izvođača da je završio ugovorene radove. Tamo gde nema tehničkog pregleda, objekt, odnosno, obavljeni posao predaje se naručiocu uz interni izveštaj. Naručilac se obavezuje da će preuzeti izvršene radove najkasnije u roku od 10 radnih dana od dana prijema obaveštenja izvođača o završetku radova. Ovlašćeni zastupnici ugovornih strana sastavljaju primopredajni zapisnik o završetku i prijemu radova, u kojem posebno utvrđuju:

    • da li je izvođenje radova bilo u skladu s odredbama ugovora, važećim zakonskim propisima i pravilima struke;
    • datumi prijema, početka i završetka rada;
    • kvalitet izvedenih radova i komentare naručioca u vezi sa njima;
    • eventualno, definisanje radova koje je izvođač dužan da ponovi, završi ili popravi;
    • sva otvorena, sporna pitanja tehničke prirode između predstavnika ugovornih strana;
    • izjava o prijemu atesta za materijale, uređaje ili opremu i garantnih listova.

    Šta sami možete da proverite?

    Kada se radi o manjim radovima ili poslovima možete sami preuzeti izvedene radove bez učešća arhitekte ili nadzornika izgradnje. Važno je testirati svu ugrađenu opremu više puta. Prilikom pregleda savetujemo da obratite pažnju na:

    • površinske kontakte kao što su spojevi, spojevi pojedinih elemenata, delova i površina kakve su fugne, proveru svih slavina, profila itd.;
    • kontakte materijala kao što su malterisani zidovi i oni sa pločicama, parket sa keramikom itd.;
    • solidnost ugrađenih elemenata, kao što su parket, slavine itd.;
    • moguća oštećenja nameštaja ili drugih postojećih predmeta tokom transporta i rada;
    • prljave ili trajno zaprljane površine lepkom, cementima, gitovima - rečju, smesama i masama koje se teško uklanjaju.

    Morate biti svesni da ne postoji idealno krajnje stanje. Izvođači obično prate standarde koji uzimaju u obzir moguće minimalne greške. Na primer, ne može svaki detalj da bude perfektan, ne mogu svi spojevi u keramici biti milimetarski tačni, ne mogu svi zidovi biti savršeno ravni...

    Otklanjanje grešaka izvođača

    Ako se pokaže da izvođač mora odmah da završi, popravi ili ponovi određene radove, a to ne učini u roku od 10 dana, naručilac može angažovati drugog izvođača da ih izvede o trošku izvođača. Kada izvođač otkloni sve moguće greške, naručilac i izvođač u najkraćem roku prave konačan obračun radova, a preostali deo iznosa izmiruje naručilac. Kada se radi o većim projektima, to se mora desiti najkasnije 60 dana od dana primopredaje.

    Garancija na izvedene radove

    U ugovornim odnosima garantni rok za kvalitet izvedenih radova je 3 godine, a za konstruktivne elemente 10 godina od dana predaje objekta naručiocu. Izvođač je dužan da u garantnom roku otkloni sve nedostatke nastale njegovom krivicom i nema pravo na plaćanje ovih radova. Ugrađeni materijal podleže garantnim rokovima proizvođača, koje obezbeđuje izvođač uz obavezno dostavljanje garantne dokumentacije. Ovi garantni rokovi počinju od dana prodaje ili kupovine materijala između izvođača i naručioca.

    Ukoliko nemate ugovor, za svaku uplatu tražite zvaničnu fakturu, jer ćete samo uz nju moći da realizujete garanciju na obavljeni posao.

    Ocenite izvođače radova/pružaoce usluga na platformi Daibau

    Na onlajn platformi Daibau možete objaviti svoju ocenu kvaliteta izvođača nakon završenih radova. Poželjno je da opišete tok rada i svoje zadovoljstvo ili nezadovoljstvo konačnim rezultatom. Ovo će pomoći drugim klijentima pri izboru. Ukoliko ste zadovoljni radom izvođača, doprinećete njegovoj pozitivnoj promociji i podstaći ga da nastavi da radi još bolje. Ako imate primedbe na rad izvođača, ohrabrićete ga da svoje nedostatke otkloni što pre i da ubuduće izbegava lošu praksu.

    Objavljivanjem fotografija i mišljenja na veb-sajtu Daibau pomažete drugim klijentima na putu ka realizaciji sopstvenih projekata te doprinosite održavanju i poboljšanju kvaliteta izvođača radova i pružalaca usluga!
    Stručni članak 996
    Autor: Daibau trendovi magazin

    Da li Vam je članak bio koristan?


    Izračunajte ratu kredita za planirane radove i prijavite se za konsultacije sa bankarskim savetnikom:
    Ideje za uređenje doma

    Magazin pun svežih ideja i saveta naših autora za uređenje vašeg stambenog prostora.

    Tražite dobre izvođače radova za područje Drugo?

    Imamo čak 137 izvođača radova za područje Drugo
    8.7
    0

    MILOŠ MILETIĆ PR. AUTOPREVOZNIČKA KOMPANIJA MILETIĆ


    10
    3

    Zavarivač KG Construction


    10
    1

    KAPIJE I OGRADE DOO


    8.7
    0

    Pipes and Lines


    Uslovi korišćenja I Politika privatnosti I Informacije o kolačićima I Impressum
    © 2023 Daibau.rs, Daibau sistem DOO | Sva prava su zadržana