Za područje
    OTP banka

    Garancija na zanatske i građevinske radove

    Članak je pregledalo čak 4613+ korisnika
    Prilikom zaključivanja ugovora s izabranim izvođačem radova i/ili pružaocem usluga o izvođenju građevinskih ili zanatskih radova, posebnu pažnju treba da obratite na njegov sadržaj, budući da je to najvažniji preliminarni korak. Ne gledajte samo na cene koje ste dobili kao odgovor na upit, već vrlo pažljivo pregledajte i sve druge tačke u ugovoru. Garancija dobro obavljenog posla je ključni deo građevinskog ugovora.
    Stručni članak 4613
    garancija na izvedene radove
    Imamo čak 4160 izvođača radova za područje Građevinski radovi:

    1. Pouzdan i profesionalan izvođač je najbolja garancija

    Dobar, pristupačan i korektan izvođač je danas prava retkost. To je i razlog zašto se pri izboru izvođača ljudi radije oslanjaju na preporuke prijatelja i poznanika, za koje smatraju da su najbolja garancija da će sve proći kako treba. Takve preporuke ponekad dovedu i do samozvanih majstora koji nude ubedljivo najniže cene. Koliko god primamljivo zvučalo, najiskrenije savetujemo da to nipošto ne radite. Zašto? Evo detaljnog objašnjenja.

    Ukoliko to lice nema registrovanu firmu i to tačno za delatnost kojom se bavi (takozvanu šifru delatnosti po klasifikaciji Privredne komore Srbije), po Zakonu o radu („Sl. glasnik RS", br. 24/2005, 61/2005, 54/2009, 32/2013, 75/2014, 13/2017 - odluka US i 113/2017) to se tretira kao rad „na crno“. U tom slučaju, Zakon propisuje novčane kazne kako za lice koje je obavilo posao tako i za naručioca koji je to omogućio. I to nije sve! Ako se izvođač radova kog ste angažovali povredi u toku radova, možda ćete se čak suočiti sa krivičnom odgovornošću, a i sa zahtevom za visoku odštetu. Garancije? Zaboravite! U slučaju izvođenja radova i pružanja usluga bez zaključenog i overenog ugovora nestaje i svaka mogućnost polaganja prava na garancije ili prigovora na nedostatke.

    Mnoge nedoslednosti se mogu pojaviti ili postati vidljive tek posle izvesnog vremena
    Mnoge nedoslednosti se mogu pojaviti ili postati vidljive tek posle izvesnog vremena

    2. Račun je važan za važenje garancije

    Čak i kada izabrani izvođač ima registrovanu firmu, često se naručioci posla nađu u iskušenju da se radovi, ili bar neki njihov deo, izvode bez ugovora. Parketar, moler ili čak fasader može pokušati da vas ubedi da je „bez računa” lakše i da je moguće i sniženje cene. Ponekad se desi da izvođač po završenom poslu ponudi da preostala uplata bude „na ruke" - odnosno, u gotovini. Na ovaj način, naravno, možda i možete uštedeti dosta novca, ali - ako i sve dok nema problema. Sam predlog izvođača radova ili pružaoca usluga da se sve odvija bez fakture i fiskalnog računa svedoči o njegovoj neprofesionalnosti i može biti predznak kasnijih komplikacija.

    Fiskalni račun je jedini dokaz o izvršenoj usluzi i pravno je obavezujući dokument bez kog ne možete tražiti ni garanciju ni reklamaciju!

    3. Tačan predmer je garancija da konačni račun neće biti 3x veći!

    Važno je da i pre realizacije projekta znate koji su sve radovi u pitanju, kakvi su materijali i oprema neophodni i u kojim količinama, koliko sredstava imate na raspolaganju i do kada radovi moraju biti završeni. Takav detaljan i sveobuhvatan spisak poslova, materijala i opreme stručno se naziva predmer i osnova je svakog preciznog predračuna. Za manje projekte i brze popravke formalnosti ove vrste nisu neophodne, ali kada planirate obimnije radove koji podrazumevaju veći finansijski ulog, svakako je neophodno da za sve budete dobro pripremljeni.

    Izvođaču ćete mnogo olakšati sastavljanje ponude ako slikate i izmerite postojeće stanje, precizirate obim radova, kvadraturu i popišete šta sve želite da uradite. Samo tačan spisak vaših zahteva je preduslov za adekvatnu ponudu izvođača. Ukoliko je reč o izgradnji kuće, renoviranju stana ili drugim većim projektima, neophodno je da arhitekta ili projektant sačini popis građevinskih i zanatskih radova koji precizno i do u tančina definiše sve potrebne poslove te vrste i količine materijala i opreme (predmer).

    Mnogi majstori će tvrditi da su u stanju da procene vrednost posla „na oko” ili će reći da zaista nema smisla gubiti vreme na sastavljanje ponude. Može se čak desiti i da pokušaju da vas „zbrzaju“ ubeđivanjima da se što pre počne sa radom, a onda će se, na vaše iznenađenje, prvobitno usmeno dogovoreni iznos naglo umnogostručiti kada ispostave pravi račun.

    Jasno strukturisana ponuda po takozvanim pravilima dobre prakse je demonstracija ozbiljnosti i profesionalnosti majstora ili zanatlije. Preporučujemo da za posao koji ugovarate zatražite ponudu koja je podeljena na pojedinačne stavke. Ne zaboravite na moguće uklanjanje otpadnog materijala i čišćenje prostora nakon završetka radova, koje izvođači često mogu da preskoče.

    4. Garancija i garantni rokovi su bitna komponenta ugovora o izgradnji!

    Za veće projekte, kao što su kompletno renoviranje, adaptacija ili sanacija stana ili izgradnja kuće, morate potpisati ugovor sa izvođačem. Izvođač radova je dužan da zanatske i građevinske radove izvede profesionalno po konkretnom projektu i u skladu sa datom ponudom te važećim normativima i standardima. Ipak, greške ili nedoslednosti su skoro neminovne i mogu se pojaviti mnogo puta. Vaša je dužnost da upozorite izvođača na takve stvari, ako i kada ih uočite. Na greške ili nedostatke se može ukazati već tokom realizacije, ali se mogu pojaviti i nakon preuzimanja objekta i dugo nakon završetka radova. U zavisnosti od trenutka otkrivanja, nedostaci se dele na očigledne nedostatke, skrivene nedostatke i greške u solidnosti gradnje, koji su definisani Zakonom o obligacionim odnosima („Sl. list SFRJ", br. 29/78, 39/85, 45/89 - odluka USJ i 57/89, „Sl. list SRJ", br. 31/93, „Sl. list SCG", br. 1/2003 - Ustavna povelja i „Sl. glasnik RS", br. 18/2020). 

    Međutim, Zakon o obligacionim odnosima, u delu koji se odnosi na građevinarstvo, ne sadrži posebne odredbe koje bi se odnosile na odgovornost izvođača, pa se takvi problemi rešavaju posredno, primenom pravila koja važe za ugovore o delu. Pri tom, naročitu važnost imaju takozvane uzanse o gradnji u kojima su pobrojani sistematizovani poslovni običaji iz oblasti građevinarstva (Posebne uzanse o građenju, „Sl. list SFRJ“ br. 18/77).

    Garancija i garantni rokovi su suštinska komponenta ugovora o izgradnji.

    5. Garancija za očigledne nedostatke i njihovo otklanjanje

    Kada se greške ili nedoslednosti otkriju već u toku trajanja gradnje, govori se o očiglednim greškama. U slučaju da je zidar napravio zid pogrešnih dimenzija ili je fasader postavio pretanak sloj izolacije, moler nije pravilno izravnao i izbrusio zidove... takve nepreciznosti, koje se uoče na licu mesta, su po zakonu i pravilima struke očigledne greške. Važno je odmah obavestiti izvođača radova o uočenim neslaganjima - to je vaša dužnost.

    Samo ako je izvođač na vreme upozoren, dužan je i da greške ispravi.

    Za ispravku očigledne greške morate podneti pismeni zahtev, a preporučujemo i da fotografišete situaciju. Ako izvođač ne pristane da učinjeno ispravi, popravi, doradi ili ponovo izvede, imate pravo da podnesete tužbu protiv njega.

    6. Garancija na skrivene nedostatke

    Neke greške se, međutim, ne mogu identifikovati na prvi pogled. Mnoge nedoslednosti se mogu pojaviti ili postati vidljive tek tokom ili nakon izvesnog vremena. Naročito u slučaju vitalnih delova zgrade radi se o takozvanim skrivenim greškama. Na primer, ako krov počne da prokišnjava, ako se fasada raslojava, puca ili kruni, postoje greške u instalacijama ili je hidroizolacija loše izvedena. U tom slučaju bitan je brz odgovor - morate da obavestite izvođača preporučenom poštom najkasnije u roku od 30 dana nakon što ste otkrili skrivenu grešku.

    Izvođač je dužan da odgovori takođe u roku od mesec dana i dostavi obaveštenje o uzroku greške i načinu na koji će posledice sanirati. Greška se mora ispraviti najkasnije u roku od dva meseca. Ako nedostatak ometa korišćenje imovine ili je čak ugrožava, izvođač ga mora odmah otkloniti. Zakonska garancija za skrivene nedostatke je 2 godine, što znači da možete tražiti otklanjanje skrivenih nedostataka do dve godine nakon izvršene usluge ili kupovine nekretnine.

    7. Garancija na nedostatke u solidnosti gradnje

    Greške u solidnosti gradnje su najteže građevinske greške, i pri tom, najteže dokazive. To su greške ili nedostaci koji ugrožavaju čvrstinu konstrukcije i funkcionalnost objekta te onemogućavaju stanovanje ili korišćenje objekta. Neravnomerno sleganje objekta, koje se manifestuje pucanjem zidova te prokišnjavanjem krova, vodi kvašenju konstrukcije i unutrašnje strukture; nestručno urađena hidroizolacija, koja uzrokuje prodor vode i tako dalje, primera je bezbroj - sve su to takozvane greške u solidnosti gradnje i spadaju u kategoriju skrivenih grešaka.

    Izvođač je odgovoran za ove nedostatke i njegova je dužnost da ih otkloni o svom trošku.

    Garancije i jemstva su takođe obavezan deo ugovora o izgradnji, ali se ova odgovornost ne može isključiti. To znači da deset godina nakon kupovine ili izvedenih radova, odnosno, zanatskih usluga, možete tražiti ispravku takvih grešaka.

    8. Garancije proizvođača i njihovo važenje

    Greške izazvane nemarom ili lošim radom izvođača su jedna strana građevinarskog posla. Sa druge strane su garancije proizvođača za njihove proizvode. Proizvođači fasadnih sistema, krovnih sistema, hidroizolacija i drugih važnih građevinskih sistema, materijala (parket, keramika i drugo) i opreme (radijatori, toplotne pumpe, lampe, bela tehnika i dugo) nude različite garancije na kvalitet svojih proizvoda.

    Garantni rokovi su različiti: za kontaktne fasade su, na primer, u rasponu od 10 do 25 godina, a za krovne sisteme između 15 i 40 godina. Prilikom preuzimanja garancije važno je znati da su, na primer, krovni i fasadni sistemi zapravo nedeljiva celina. To znači da izvođač ne sme pojedine materijale i elemente koji su deo sistema zameniti drugim. Završni malter fasadnog sistema jednog proizvođača ne može zameniti malter drugog proizvođača. Ako se to dogodi, ne samo da se rizikuje niži kvalitet izrade, već će proizvođač sistema odbiti vašu molbu za traženje garancije.

    Za važenje bilo koje garancije morate imati:

    • račun kojim se dokazuje nabavka svih elemenata koji su deo fasadnog, krovnog ili nekog drugog sistema;
    • kopiju garantnog lista;
    • informacije o projektu i lokaciji.
    Račun i kopiju garantnog lista morate dobiti odmah nakon završetka radova ili pružanja usluga, pa nikako ne zaboravite da tražite ta dva dokumenta!
    Stručni članak 4613
    Autor: Daibau trendovi magazin

    Da li Vam je članak bio koristan?


    Izračunajte ratu kredita za planirane radove i prijavite se za konsultacije sa bankarskim savetnikom:
    Ideje za uređenje doma

    Magazin pun svežih ideja i saveta naših autora za uređenje vašeg stambenog prostora.

    Tražite dobre izvođače radova za područje Građevinski radovi?

    Imamo čak 4160 izvođača radova za područje Građevinski radovi:

    Besplatna pretraga
    Tražimo lokalno
    Bez provizije
    Imamo čak 4160 izvođača radova za područje Građevinski radovi
    10
    2

    ŠOROVIĆ TIM


    9.7
    0

    CAKUM PAKUM SISTEM DOO


    9.7
    0

    RATKO MITROVIĆ CONSTRUCTION DOO ČAČAK


    8.8
    0

    Familija Team SS


    Uslovi korišćenja I Politika privatnosti I Informacije o kolačićima I Impressum
    © 2023 Daibau.rs, Daibau sistem DOO | Sva prava su zadržana